Zamknięcie fragmentu linii Katowice – Rybnik

inforail
12.07.2016 08:06

Od poniedziałkupasażerowie pociągów Kolei Śląskich jeżdżących linią Katowice-Rybnik musząmiędzy Orzeszem a Czerwionką korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.Powód to prace na stacji Orzesze Jaśkowice związane z modernizacją liniiOrzesze Jaśkowice – Tychy.

Jak poinformował PAP w poniedziałek Jacek Karniewski zzespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, obowiązująca od tego dniazastępcza komunikacja autobusowa dotyczy wszystkich połączeń regionalnychwykonywanych przez samorządowego przewoźnika.

Jeżdżące normalnie linią Katowice-Rybnik pociągi obsługiwaneprzez spółkę PKP Intercity (m.in. międzynarodowe połączenia w kierunkuOstrawy), są kierowane trasą objazdową przez Pszczynę i Zebrzydowice.

Zastępczą komunikację autobusową PLK przewidziały do 19lipca – w związku z pracami rewitalizacyjnymi na linii Orzesze Jaśkowice -Tychy. Rozpoczęły się bowiem prace na stacji Orzesze Jaśkowice, gdziezaplanowano wymianę rozjazdów, przebudowę sieci trakcyjnej i wymianęnawierzchni na przejeździe kolejowo-drogowym.

Jednotorowa zelektryfikowana linia 169 Tychy – OrzeszeJaśkowice jest ważna dla transportu z i do Rybnickiego Okręgu Węglowego -jeżdżą nią m.in. pociągi obsługujące kopalnie, hutę i elektrownię.

W grudniu ub. roku PKP PLK zakończyły rewitalizacjępierwszego jej odcinka: Orzesze Jaśkowice – Łaziska Średnie, co dwukrotniepodniosło dopuszczalną tam prędkość pociągów – do 100 km/h. Wiosną tego rokurozpoczął się drugi etap przedsięwzięcia, obejmujący odcinek Tychy – ŁaziskaŚrednie, a także stację Orzesze Jaśkowice.

Prace te mają zakończyć się w czwartym kwartale br. Kosztremontu całej linii przekroczy 77 mln zł. Efektem ma być szybszy przejazdpociągów – do 120 km/h. Łącznie na tej linii przebudowanych ma zostać 18 kmtorów i sieci trakcyjnej, 26 rozjazdów, 21 przejazdów kolejowo-drogowych i 28obiektów inżynieryjnych.

Po linii Orzesze Jaśkowice – Tychy nie kursowały ostatniopociągi pasażerskie. W kwietniu br. PLK ogłosiły przetarg na opracowaniedokumentacji przedprojektowej dla rewitalizacji linii kolejowych łączącychOrzesze Jaśkowice, Tychy, Nowy Bieruń i Oświęcim. Okoliczne samorządychciałyby, by kiedyś jeździły tamtędy np. pociągi do Krakowa.

Przetarg zarządcy kolejowej infrastruktury na opracowaniedokumentacji dotyczy odcinków linii kolejowych nr 140, 169, 179, 885 i 138.Zgodnie z założeniami dzięki remontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 kmtrasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem mogłyby wrócić pociągi pasażerskie iporuszać się po niej z prędkością 80-120 km/h.

Przygotowanie dokumentacji ma kosztować 1,5 mln zł, z czego250 tys. zł płacą samorządy. Zakładana inwestycja, warta 170 mln zł, miała bybyć gotowa w 2020 r. Przedsięwzięcie przewidziano do realizacji ze środkówRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Według zainteresowanych samorządów rewitalizacja linii możeprowadzić do utworzenia połączenia pasażerskiego z Orzesza przez Tychy doBierunia, a w przyszłości być może także do Krakowa. Obecnie odcinkami tejtrasy jeżdżą pociągi towarowe, które ze względu na zły stan torowiska i całejinfrastruktury kolejowej, osiągają bardzo niewielkie prędkości.

Z tego względu teraz remontowana jest linia tworzącatowarowe połączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy -Tychy Miasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyćpołączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowanykrótki łącznik w rejonie kopalni Piast.