Zakończyła się rozbiórka starego mostu kolejowego na Wiśle

inforail
09.10.2020 14:45

Zakończyła sięrozbiórka starego mostu kolejowego na Wiśle w Krakowie na modernizowanej liniiE30. Zbudowana zostanie tam nowa przeprawa, a wszystkie zdemontowane staloweprzęsła zostaną ponownie wykorzystane na innych liniach kolejowych w Polsce.

Jak poinformował Piotr Hamarnik z biura prasowego PKPPolskich Linii Kolejowych, dźwig ściągnął już na barkę ostatni element dotychczasowegomostu. W sumie odzyskano 12 przęseł o łącznej wadze niemal 1,5 tys. ton.

Wszystkie elementy zostaną ponownie wykorzystane na innychliniach kolejowych w Polsce, jako części wiaduktów i mostów. Pięć pojedzie doZagórza na Podkarpaciu, gdzie zastąpią wysłużony most kolejowy nad Sanem. Trzytrafią do Częstochowy na linię Kielce – Fosowskie. Pozostałe przęsła zostanąwykorzystane do rewitalizacji wiaduktów kolejowych w Krasnymstawie i Rykach naLubelszczyźnie oraz Wojkowicach i Rudnikach na Śląsku.

„Po rozbiórce obiektu wykonawcy mogą przystąpić do budowynowej konstrukcji w jego miejscu. Będzie ona przypominać kształtem położonyobok, oddany do użytku w maju most, którym obecnie pociągi przejeżdżają nadrugą stronę rzeki” – wyjaśnił Hamarnik.

Według niego prace budowlane już ruszyły. Trwa przygotowaniefundamentów przyczółków i podpór po obu stronach Wisły. Następnie ruszą praceprzy skuwaniu starych podpór znajdujących się w nurcie rzeki. Zostanie na nichustawione rusztowanie, na którym budowlańcy oprą szkielet nowego mostu.

Przeprawa ma być gotowa w przyszłym roku. Zmieszczą się naniej dwa tory kolejowe, którymi poruszać się będą przede wszystkim pociągidalekobieżne. Obok, po zachodniej stronie, powstanie jeszcze jeden most, któryoprócz toru pomieści dodatkowo kładkę pieszo-rowerową. Ułatwi ona dostęp doprzystanku Kraków Zabłocie, a także będzie elementem większej trasy rowerowejbiegnącej do centrum miasta.

W sumie nad Wisłą w Krakowie PLK wybudują trzy mosty, naktórych znajdą się cztery tory kolejowe. Pociągi będą się na nich rozpędzać do100 km/h.

Przedstawiciel PLK przypomniał, że budowa trzechrównoległych mostów kolejowych na Wiśle to jeden z kluczowych elementówprzebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Inwestycja tajest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzłakolejowego. Pierwszy z trzech nowych mostów został oddany do użytku w maju tegoroku.

Rozpoczęte w lipcu 2017 roku prace modernizacyjne liniiśrednicowej E30 zakładają zastąpienie nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypuziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej iwybudowanie na nich czterech torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, atakże przystanków kolejowych Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i KrakówZłocień.

W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą po nich z prędkością 160km/h, a w centrum Krakowa – 100 km/h.

Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijnedofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest w2021 r.(PAP)