Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zakończenie budowy dworca Łódź Fabryczna priorytetem

inforail
07.01.2015 07:05

Największą inwestycją, której zakończenie planowane jest na jesień przyszłego roku, jest budowa nowego dworca Łódź Fabryczna. To kluczowy element powstającego Nowego Centrum Łodzi oraz istotna część tzw. węzła multimodalnego, który ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską i prywatny transport samochodowy.

Obiekt będzie miał trzy poziomy. Na pierwszym, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami i obiektami komercyjnymi. Tu mieścić się będzie też wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i podziemny parking. Na drugim poziomie – 16,5 m pod ziemią – znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Na poziomie 'zero’ będą główne wejścia do budynku dworca.Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, by umożliwić połączenie kolejowe przez planowany przyszły tunel pod centrum miasta do dworca Łódź Kaliska. Na budowę tunelu pod Łodzią zapisano w Kontrakcie Terytorialnym 2 mld zł. Tunel miałby powstawać metodą górniczą, prace ruszą prawdopodobnie w 2017 r. Cała trasa będzie miała 7 km długości, z czego 2 km to tunel pod ścisłym centrum Łodzi.Koszt budowy dworca to 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część miejska, na którą Łódź otrzyma ponad 260 mln zł dotacji z UE.

Zgodnie z kontraktem termin zakończenia inwestycji to 30 września 2015 r. Pierwotnie zakładano, że zakończy się ona w lutym przyszłego roku, ale termin przedłużono o siedem miesięcy po natrafieniu podczas budowy tunelu na podziemną 'soczewkę wodną’.