Zakład Newagu w Gliwicach do likwidacji?

inforail
10.05.2016 11:46

Gliwicki zakład spółkiNewag, gdzie konstruowane są lokomotywy Dragon i Griffin, może zostaćzlikwidowany, a jego produkcja przeniesiona do Nowego Sącza – alarmujądziałające w firmie związki zawodowe. Według związkowców, pracę może stracićponad 350 osób.

Informację w tej sprawie podała we wtorek śląsko-dąbrowskaSolidarność. Do czasu nadania tej depeszy przedstawiciele Newagu nie odnieślisię do doniesień związkowców. W środę sytuacja w gliwickim zakładzie Newagubędzie przedmiotem obrad prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego wKatowicach.

Jak podali we wtorek związkowcy, w ubiegłym tygodniuprzedstawiciele Newagu poinformowali ich o czterech możliwych scenariuszachdotyczących przyszłości Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych w Gliwicach(CKPS). Pierwszy z nich zakłada likwidację zakładu i przeniesienie produkcji doNowego Sącza. Drugi – jego działanie w dotychczasowej formule. Trzeci możliwywariant to sprzedaż lub wydzierżawienie zakładu zewnętrznemu inwestorowi;czwarty wariant zakłada przeniesienie napraw lokomotyw spalinowych z NowegoSącza do Gliwic.

Choć zarząd spółki – jak podała Solidarność – zapewnił wtrakcie spotkania ze związkami zawodowymi, że ostateczna decyzja nie zostałajeszcze podjęta, w ocenie związkowców najbardziej prawdopodobna jest likwidacjaCKPS.

„Z naszych informacji wynika, że produkcja nowychlokomotyw w gliwickim zakładzie zostanie zakończona i przeniesiona do NowegoSącza. Maszyny mają być wywiezione, a w Gliwicach zostanie wyłącznie działkonstrukcyjny” – powiedział Grzegorz Stański, przewodniczący NSZZPracowników Newag SA Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych.

5 maja związki zawodowe działające w CKPS rozpoczęły spórzbiorowy z pracodawcą. Domagają się m.in. osłon socjalnych dla pracowników,którzy stracą pracę w wyniku procesów restrukturyzacyjnych. Związkowcywskazują, iż już jakiś czas temu do Gliwic skierowany został pełnomocnikzarządu, który ma zająć się restrukturyzacją zakładu.

„W rozmowach z nami pełnomocnik nie ukrywa nawet, że tarestrukturyzacja ma polegać na likwidacji. Przed końcem kwietnia pracodawca,nie uwzględniając opinii związków zawodowych, zwolnił 23 osoby, w tympracowników z długoletnim stażem istotnych dla realizowania bieżących zadańprodukcyjnych oraz dodatkowo kilka osób zatrudnionych na czas określony” -poinformował wiceszef Solidarności w Newagu Zbigniew Wnuk.

Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych, wcześniej działającepod nazwą Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych, ma ponad 110-letniąhistorię. Newag stał się właścicielem gliwickiego zakładu w 2008 r. CKPSzajmuje się produkcją lokomotyw elektrycznych oraz remontem taboruwykorzystywanego przez przewoźników kolejowych, w tym PKP Intercity. Obecnie wGliwicach produkowane są dwie lokomotywy elektryczne: przeznaczony do prowadzeniaciężkich składów towarowych Dragon oraz wykorzystywany w transporcie towarowymi pasażerskim Griffin.

Śląski zakład Newagu współpracuje z CentrumNaukowo-Dydaktycznym Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w kształceniuinżynierów i doktorantów. „Ta współpraca przynosi obopólną korzyść.Specjaliści z politechniki mają gdzie zdobywać doświadczenie, a my zyskujemyprzyszłe kadry inżynieryjne. Jeśli nasz zakład ulegnie likwidacji, tenpotencjał rozwoju polskiej myśli technicznej również zostanie zaprzepaszczony”- ocenił Wnuk.

Newag ma zakłady produkcyjne w Gliwicach i Nowym Sączu;zatrudnia blisko 1,8 tys. osób. Spółka jest notowana na warszawskiej GiełdziePapierów Wartościowych. Z pytaniami dotyczącymi przyszłości gliwickiego zakładuspółki PAP zwróciła się we wtorek do służb prasowych Newagu, które do czasunadania depeszy nie przedstawiły informacji w tej sprawie.