Zagrzeb: W Chorwacji rozpoczęto budowę nowej linii od granicy Węgier do Rijeki

inforail
10.06.2008 13:25

Jak donosi Hrvatska Radiotelevizija, Nova TV, oraz gazety Jutarnji list, Novi list, Slobodna Dalmacija, Večernji list oraz Vjesnik – rozpoczęto intensywne przygotowania do największej w historii Chorwacji inwestycji kolejowej, dzięki której w przeciągu pięciu lat, na zupełnie nowej dwutorowej zelektryfikowanej linii kolejowej prowadzącej z Rijeki przez Zagrzeb do granicy państwowej z Węgrami, pociągi osobowe pędzić będą z szybkością podróżną 200 km/h i w ciągu 2 godzin dotrą do celu.
Skrócona zostanie także odległość, bowiem nowa linia będzie długości 269 km, podczas kiedy historyczna, oddana do ruchu w 1873 r. linia prowadząca od przejścia granicznego Gyékényes MÁV -Botovo HŽ jest długości 330 km i korzystający z niej pasażerowie, w ciągu 5 godzin docierają do celu, czyli pociągi jadą tutaj z przeciętną żółwią szybkością zaledwie 65 km/h. Pociągi towarowe są jeszcze wolniejsze: potrzebują 10 godzin na przebycie całej trasy, będącej częścią międzynarodowego korytarza kolejowego V/b.
W pierwszej kolejności za sumę 8 miliardów kuna, od przejścia granicznego Gyékényes MÁV-Botovo HŽ do leżącego stąd o 148 km miasta Karlovac nie tylko wyprostują trasę, skracając ją do 121 km, ale także dotychczas jednotorowy trakt otrzyma drugi tor. Nowa linia kolejowa od południa dotrze do Rijeki na linii Josipdol-Novi Vinodolski. Na nowej linii rocznie koleje HŽ Cargo chcą przewieźć 25 milionów ton towarów, co o 1500 tirów dziennie zmniejszy obciążenie dróg publicznych.