Zagraniczni przewoźnicy na Dolnym Śląsku już w 2012 roku?

inforail
28.03.2011 22:16
Zagraniczni przewoźnicy na dolnośląskich liniach kolejowych? Już w 2012 roku może to być możliwe –zapowiedział na konferencji prasowej marszałek województwa dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec, przedstawiając propozycję zarządu województwa dotyczącą otwarcia dolnośląskiego rynku kolejowego dla nowych przewoźników. A wszystko po to, aby podnieść jakość usług w regionie.
Czy wkrótce na dolnośląskich torach pojawią sie pojazdy z logo CD? (foto: Wikipedia)Czy wkrótce na dolnośląskich torach pojawią sie pojazdy z logo CD? (foto: Wikipedia)
Zgodnie z planem zarządu województwa spółka Koleje Dolnośląskie zostanie niebawem wyposażona w dodatkowe szynobusy oraz własne pociągi elektryczne, co pozwoli jej na sprawniejsze konkurowanie na rynku. W perspektywie najbliższych dwóch lat Koleje Dolnośląskie mają podwoić swój udział w rynku przewozowym w regionie. Dodatkowo przejazdy na poszczególnych liniach w ramach województwa podzielone zostały na „pakiety”. Dzięki temu główne trasy, z których korzysta dużo pasażerów, zostaną wzmocnione dodatkowymi pociągami. Innym przedstawionym przez Urząd pomysłem jest większe zaangażowanie kolei w połączenia realizowane wewnątrz aglomeracji wrocławskiej. Dzięki wykorzystaniu infrastruktury kolejowej rozwiązany ma zostać problem przemieszczania się w mieście w godzinach szczytu. Dziś województwo zamawia przewozy o łącznej długości 7,963 mln pckm, refundując przewoźnikom różnicę między przychodami ze sprzedaży biletów, a kosztami działalności. Prognozowany na 2011 r. poziom dopłat na liniach obsługiwanych przez szynobusy spalinowe wynosi 16,97 zł/pckm, zaś obsługiwanych przez ezt –16,06 zł/pckm. Zaznaczyć należy, iż te pierwsze wykonywane są przez Koleje Dolnośląskie (15 pojazdów), drugie –przez Przewozy Regionalne (ok. 100 pociągów, z czego 60 sprawnych). Od 1 marca 2011 organizowanie i dotowanie przewozów reguluje ustawa z dnia 16 grudnia 2010 o publicznym transporcie zbiorowym (z uwzględnieniem przepisów prawa UE), wcześniej organizowanie i dotowanie przewozów wykonywane było na podstawie rozproszonych w wielu ustawach przepisów prawa polskiego oraz na podstawie rozporządzeń nr 1370/ 2007 i 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy.
Czy wkrótce na dolnośląskich torach pojawią sie pojazdy z logo DB? (foto: Stadler)Czy wkrótce na dolnośląskich torach pojawią sie pojazdy z logo DB? (foto: Wikipedia)
Otwarcie rynku dolnośląskich przewozów kolejowych ma doprowadzić do osiągnięcia kilku celów:
  1. Poprawa standardu usług przewozowych:
– zakupy nowego taboru
– remonty rewizyjne i modernizacje taboru używanego
– lepsze dostosowanie rozkładów jazdy do potrzeb rynku (badania frekwencji i rynku)
– systemy informowania podróżnych o rozkładzie jazdy (wspólna informacja)
  1. Stworzenie lepszych warunków techniczno –organizacyjnych dla przewoźników:
– dostosowanie sieci baz obsługowych do istniejących i planowanych obiegów pociągów (wspólna baza przewoźników)
– podjęcie inicjatyw organizacyjnych w zakresie urynkowienia usług remontowych i obsługowych 
  1. Racjonalizacja kosztów przewozów (patrz przeźrocze)
– Wprowadzenie mechanizmów rynkowych (przetargi na pakiety przewozów)
– Obniżenie barier wejścia dla nowych przewoźników (dop. ofert częściowych)
– Właścicielskie kształtowanie polityki rachunkowości u przewoźników (obniżenie kosztów)  
Realizując te cele Urząd Marszałkowski chce podzielić zadania przewozowe na dwa typy pakietów:
Pakiety 1. i 2.–obsługa głównych linii o wielkich potokach podróżnych, do obsługi taborem wykonawcy
Pakiety 3. i 4. –obsługa linii o mniejszych potokach podróżnych możliwa do obsługi taborem Samorządu Województwa
Pakiety zostaną rozbite na grupy funkcjonalne:
1) linie wybiegające na zewnątrz Województwa, gdzie organizacja postępowania przetargowego wymaga uzgodnienia z województwem sąsiednim (połączenia Wrocław Gł. –Oleśnica –Kluczbork/Krotoszyn/Ostrów Wlkp i Wrocław Gł. –Głogów –Zielona Góra)  
2) linie wewnętrzne, nie wymagające uzgodnień (Wrocław Gł. –Kłodzko Gł. –Międzylesie –Lichkov, Wrocław Gł. –Legnica –Węgliniec –Lubań Śl., Wrocław Gł. –Wałbrzych –Jelenia Góra, Wrocław Gł. –Jelcz-Laskowice)
3) regionalne linie niezelektryfikowane lub powiązane z nimi odcinki zelektryfikowane, których obsługa jest wskazana taborem spalinowym (Kłodzko Gł. –Wałbrzych Gł. –Jelenia Góra, Wrocław Gł. –Wałbrzych Gł. –Trutnov hl. n., Jelenia Góra –Trutnov hl. n., Jelenia Góra –Harrachov , Legnica –Żary, Lwówek Śl. –Jelenia Góra, Legnica –Bolesławiec –Zebrzydowa –Węgliniec, Jelenia Góra –Lubań Śl. –Zgorzelec –Węgliniec –Żary). To właśnie na tych liniach mogą pojawić się podmioty zewnętrzne. 
4) linie w aglomeracji wrocławskiej, zelektryfikowane lub nie, obsługa jest możliwa taborem spalinowym Województwa (Legnica –Wrocław Gł., Wrocław Gł. –Wołów, Wrocław Gł. –Trzebnica, Wrocław Gł. –Jelcz-Laskowice)
Powyższe podziały mają zapewnić spójność ciągów komunikacyjnych, zoptymalizowanie obiegów na każdej linii, a także jak najlepsze wykorzystanie zakupionego taboru.