Zachodniopomorskie rusza z ostatnim etapem modernizacji taboru

inforail
12.09.2016 18:57

W Szczecinie podpisanazostała dziś warta ćwierć miliarda złotych umowa na dostawę nowych ezt-ów dlawojewództwa zachodniopomorskiego. 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnychkosztować będzie ponad 250 mln zł.

– Kilka lat temu podjęliśmy wielki plan modernizacji taborukolejowego. Naszym celem było, aby regionalne połączenia kolejowe realizować wnajnowocześniejszych, europejskich i światowych warunkach. Poświęciliśmy już naten cel pół miliarda złotych, dziś podpisujemy kontrakt na kolejne ćwierćmiliarda. I właśnie dzięki tej umowie, mogę powiedzieć, że ze słowa danegomieszkańcom Pomorza Zachodniego się wywiązałem. Po dostarczeniu 17 pociągów, w2018 zakończy się proces modernizacji całego taboru, który obsługuje połączeniaregionalne w naszym województwie – mówił marszałek Olgierd Geblewicz. Nowejednostki będą też bardziej przyjazne rowerzystom. Zamiast 4 sztuk, zmieści się10. ? Intensywnie rozwijamy ścieżki rowerowe i chcemy połączyć to z łatwiejszyprzewozem rowerów – podkreślał marszałek.

– Pomorze Zachodnie jako pierwsze województwo w kraju będziemiało w 2018 wyłącznie nowy tabor. Także jako pierwsze zamówiło wraz z naszymiImpulsami symulator do nauki maszynistów. Gratuluję tej decyzji, bo zapewnilepsze wyszkolenie maszynistów ? mówił Zbigniew Konieczek Prezes Zarządu NewagS.A., firmy, która dostarczy jednostki.

W ramach zamówienia zakupionych zostanie 12 sztuktrzyczłonowych i 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.Przetarg zakłada opcję zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 sztuk ezt-ów. Inwestycja w podstawowym zakresie zamówieniabędzie obejmować 250 797 000 zł i w większości sfinansowana będzie z funduszyunijnych (poziom dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiegomoże wynieść 85%). Pozostałe środki pochodzić będą z funduszu kolejowego iśrodków własnych Województwa.

Nowo zakupione pojazdy pozwolą zabezpieczyć potrzebytaborowe Województwa i zostaną przeznaczone m.in. na relacje Poznań ? Krzyż ?Choszczno ? Szczecin; Słupsk ? Koszalin ? Szczecin; Szczecin ? Świnoujście orazna zastąpienie starszego taboru na liniach Szczecin ? Gryfino ? Chojna ?Kostrzyn; Szczecin ? Wysoka Kamieńska ? Kamień Pomorski. Pojazdy będą spełniaływszystkie aktualne wymogi interoperacyjności TSI, jak również będą dostosowanedo zabudowy urządzeń gwarantujących współpracę z Europejskim SystememSterowania Pociągów (ETCS 2).

Już dziś Pomorze Zachodnie z flotą 48 pojazdów, dysponujejednym z najnowocześniejszych taborów kolejowych w kraju. Zakup nowych ezt-ówjest ostatnim krokiem do tego, aby od 2018 roku województwo mogło obsługiwaćcałość połączeń kolejowych w regionie już wyłącznie nowoczesnymi pociągami ?informuje Biuro Prasowe UMWZ.

Od 2009 roku WojewództwoZachodniopomorskie zakupiło nowoczesny i zmodernizowało używany taborkolejowy przy znacznym wykorzystaniu dofinansowania unijnego:

? w latach 2010-12 zrealizowano zakup 12 sztuktrzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych (przy wykorzystaniu środkówProgramu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego),

? w latach 2013-2016 zrealizowano zakup i modernizację 17sztuk trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (przy wsparciu RPO WZ),

? w latach 2013-15 zrealizowano, wspólnie z WojewództwemLubuskim, zakup 16 sztuk (13 dla Województwa Zachodniopomorskiego i 3 dlaWojewództwa Lubuskiego) czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych(przy wykorzystaniu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko)

oraz

? w latach 2011-12 zrealizowano zakup 2 sztuk dwuczłonowychspalinowych zespołów trakcyjnych (przy wykorzystaniu środków z rezerwycelowej).