Zachodniopomorskie chciałoby pozyskać środki z KPO na 10 hybryd
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego może skorzystać z opcji na zakup 10 kolejnych hybryd.
Została ona przewidziana w umowie podpisanej z Newagiem.
Środki na ten cel samorządowcy chcieliby pozyskać z Krajowego Programu Odbudowy.
Dwie już na trasach
Przypomnijmy, że dwa takie składy zostały już dostarczone przez nowosądeckiego producenta. Od kilkunastu dni wożą pasażerów na trasach regionu.
Województwo Zachodniopomorskie złożyło jeden wniosek do KPO o dofinansowanie zakupu taboru o łącznej wartości 245 mln zł. Dofinansowanie przeznaczone będzie na wykorzystanie opcji w ramach już zawartej umowy z Newag S.A. na zakup dodatkowych 10 trójczłonowych hybrydowych zespołów trakcyjnych o napędzie elektrycznym i spalinowym. Dwa pociągi o podwójnym – spalinowym i elektrycznym - napędzie już (od 21. stycznia br.) kursują po Pomorzu Zachodnim – poinformowało nas Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pomorze Zachodnie jest właścicielem największej ilości Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych IMPULS. W ciągu 5 lat, tj. w okresie od 2013 do 2018 flota pojazdów województwa wzbogaciła się o 40 jednostek z rodziny Impuls (22 EZT Impuls typu 31WE oraz 18 pojazdów typu 36WE).
Nie tylko tabor
Samorząd zaproponował także do KPO projekty infrastrukturalne, i to zarówno dotyczące KDP, jak i linii regionalnych.
Województwa Zachodniopomorskie złożyło 5 projektów dotyczących transportu, o łącznej wartości: 7 mld 530 mln zł. Jeśli chodzi o transport kolejowy zaproponowaliśmy zadania, które zwiększenie zasięgu tzw. „szprychy 1” o Połczyn Zdrój, a „szprychy 11” o Świnoujście (lepsze skomunikowanie Pomorza Zachodniego z Warszawą i CPK). Konieczne jest również poprowadzenie do Szczecina kolei Dużych Prędkości czy stworzenia kolejowej obwodnicy dla lotniska w Goleniowie. Wśród kilkunastu projektów niezbędnych dla wewnętrznej spójności regionu są m.in. prowadząca przez Gumieńce i Dobrą do Polic zachodnia kolejowa obwodnica Szczecina oraz stworzenie kolei aglomeracyjnej dla Koszalina, Kołobrzegu i Białogardu.
Wskazujemy również konieczności modernizacji ważnych linii regionalnych, w tym 201 (Runowo Pomorskie - Szczecinek), 273 (tzw. Nadodrzanka) czy 404 (Szczecinek-Kołobrzeg), a także inwestycji dedykowanych transportowi towarowemu – poinformowało nas Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego.