Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zachodnia Grupa Zakupowa dokupi Impulsy

inforail
04.11.2015 20:29

Zachodnia Grupa Zakupowa, w skład której wchodzą województwalubuskie i zachodniopomorskie dokupi dwa Impulsy, po jednym dla każdego z nich.Przedmiotem zamówienia jest wykonanie i dostawa czteroczłonowych elektrycznychzespołów trakcyjnych typu 31WE Impuls do obsługi kolejowych przewozówpasażerskich w ruchu międzywojewódzkim. Jest to zamówienie uzupełniające do zamówieniapodstawowego z 2013 roku na Wykonanie i dostawę 9 sztuk czteroczłonowychelektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi międzywojewódzkiego kolejowegoruchu pasażerskiego z możliwością wykorzystania prawa opcji dotyczącymzamówienia dodatkowo do 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz możliwościązłożenia zamówienia uzupełniającego. Szacunkowa wartość zamówienia zostałaokreślona na kwotę 35 205 600 PLN netto.

Dostawcą pojazdów będzie rzecz jasna Newag. WojewództwoZachodniopomorskie w wyniku rozstrzygnięcia przetargu wyłoniłonajkorzystniejszą ofertę złożoną właśnie przez firmę z Nowego Sącza. Umowamiędzy stronami została zawarta w dniu 4 listopada 2013 roku. Wszystkiezamówione Impulsy zostały już dostarczone. Obecnie nowe pojazdy planuje siępozyskać w trybie z wolnej ręki jako zamówienie uzupełniające dorozstrzygniętego w 2013 roku postępowania.

Przypomnijmy, że w podobny sposób województwokujawsko-pomorskie pozyskało od PESY szóstego Elfa, do obsługi połączeń BiTCity.

Grupa wybór uzasadnia m.in. faktem, że zakup pojazdu innegoproducenta (PESA Bydgoszcz, Stadler, CAF czy inny) pozwoliłby nazagwarantowanie zbliżonej pojemności (ilości miejsc siedzących), zbliżonychparametrów jazdy (prędkość, przyśpieszenie), czy zbliżonego komfortupodróżowania (jakość miejsc siedzących, WC o zamkniętych obiegach itp.), jednakzdecydowanie uniemożliwiłoby łączenie pojazdów i ich eksploatacji w trakcjiwielokrotnej przy obsłudze przez jedną drużynę trakcyjną. Angażowanie kolejnejdrużyny trakcyjnej do obsługi tego samego składu nie jest praktykowane jakonieracjonalne i nieekonomiczne. Obsługiwanie jednego składu przez dwie drużynytrakcyjne sprowadzałoby się do odrębnego obsługiwania dwóch, połączonychwagonów. Każda z drużyn samodzielnie zajmowałaby się m.in. takimi czynnościamijak hamowanie, otwieranie drzwi na przystankach itp.

Ponadto każdy z producentów pojazdów na rynku krajowym czyzagranicznym nawet przy wykorzystaniu jednakowej konstrukcji sprzęgówsamoczynnych, korzysta z własnych rozwiązań technicznych (protokołów)przekazywania sygnałów z komputerów pokładowych pojazdów (elektrycznych,pneumatycznych i mechanicznych) pomiędzy pojazdami. Wynika to z zastosowaniawłasnych rozwiązań systemów sterowania poszczególnymi pojazdami. W przypadkujazdy ze sterowaniem wielokrotnym (przy obsłudze kilku pojazdów przez jednegomaszynistę) łączenie kilku pojazdów różnych producentów jest całkowiciewykluczone. Oprogramowanie komputerów pokładowych przekazujących sygnałysterujące układami napędowymi, hamulcowymi, pneumatycznymi, sterowaniemdrzwiami, informacją pasażerską czy monitoringiem, jednoznacznie wykluczamożliwość eksploatowania ich, jako jednego zespołu pojazdów.

Zakup jednolitych pojazdów pozwala na opracowanie wspólnejdokumentacji technicznej, niezbędnej dla prawidłowej eksploatacji pojazdówzgodnie z wymaganiami Urzędu Transportu Kolejowego.

Liczy się także konieczność zwiększenia liczby połączeń nadanych trasach. I tak w obecnie istniejącym rozkładzie jazdy na odcinkuSzczecin?Świnoujście rozkładowo zaplanowane jest eksploatowanie składówpociągów od dwóch do trzech pojazdów poruszających się na linii 401 razem wtrakcji wielokrotnej (przy jednym maszyniście). Województwo Wielkopolskiepostuluje już od dłuższego czasu o wzmocnienie do dwóch pojazdów typu 31WEskładów pociągów nr 78401 Poznań?Świnoujście, 87304 Szczecin?Poznań a także78407 Poznań?Świnoujście i nr 87304 Szczecin?Poznań z uwagi na dużeprzepełnienie (jeden pojazd typu 31 WE na 208 stałych miejsc siedzących jestniewystarczający). Zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie kolejnypojazd będzie przeznaczony do obsługi połączenia Szczecin (Świnoujście)?Poznańw celu zwiększenia w składach pociągów ilości stałych miejsc siedzących z 208do 416.