Zaboklicki: Jako pierwsi zbudujemy taką lokomotywę

inforail
06.10.2016 10:22

Jak jużinformowaliśmy na łamach InfoRail PESA razem z PKP Intercity zbuduje lokomotywędwunapędową. Nikt jeszcze nie ma takiej maszyny w ofercie ? mówi TomaszZaboklicki, szef bydgoskiej firmy.

PKP Intercity to dla nas ważny partner. Cieszymy się, żebędziemy razem pracować nad nową generacją lokomotyw. Ten wspólny projektkrajowego producenta i przewoźnika, topotwierdzenie tego, że łącząc potencjały obu firm możemy tworzyć nową wartość,rozwijać innowacyjność i razem budować kompetencje polskiej gospodarki naprzyszłość ? dodaje Tomasz Zaboklicki.

Według zapewnień obu stron ma być to pierwsza wspólna inwestycja.Na samym wstępie należy podkreślić, że nawet jeśli PESA zbuduje taką lokomotywęto wcale nie znaczy, że PKP Intercity je zakupi. Co więcej Członek Zarządu przewoźnikaJarosław Oniszczuk mówi, że owszem w planach są zakupy lokomotyw z napędem elektrycznymi spalinowym, ale tylko manewrowych.

PESA chce zbudować lokomotywę liniową. Koncepcja pojazduzostała opracowana przy udziale Instytutu Pojazdów Szynowych w Poznaniu.Lokomotywa ma być zasilana nie tylko z sieci ale także z agregatuprądotwórczego. Będzie czteroosiowa, o mocy, w zależności od źródła ? 2800 kW(elektryczna) i 1800 kW (spalinowa), o masie 88 t. To prawdziwa innowacja ?zaznacza Zaboklicki.

Pierwsza lokomotywa ma być gotowa za około 2 lata. Chcemy jąprzetestować, także w ruchu liniowym ? zapowiada Zaboklicki. Na samym końcuszef PESY przewiduje też jazdy z pociągami pasażerskimi. Te ostatnie nowa Gama będzie  mogła prowadzić z pręskością do 160 km/h, składy towarowe – 110 km/h.

Środki na budowę lokomotywy będą pochodziły z NCBiR oraz zfunduszu PESY. W ramach programu Luxtorpeda bydgoska firma pozyska 1,5 mln zł.Wszystkie kwestie finansowe spadają na producenta ? zaznacza Zaboklicki. PKPIntercity w tej współpracy będą jedynie doradzać i dzielić się swoją wiedzą.

Lokomotywa ma służyć także przewozom towarowym,intermodalnym. Tomasz Zaboklicki liczy jednak na to, że uda się ją sprzedaćprzewoźnikom pasażerskim, i ma tu na myśli nie tylko PKP Intercity, ale iPrzewozy Regionalne. Również Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity widzi dużypotencjał w takiej maszynie. Rozwiązałoby to szereg naszych problemów ze zmianąlokomotyw ? mówi. Dodaje też, że przewoźnika obowiązują przepisy o zamówieniachpublicznych i ewentualny dostawca takiego taboru musi zostać wybrany w drodzeprzetargu. Ale współpraca to co innego. 

PKP Intercity planuje aktywnie wspierać innowacyjne polskieprojekty z obszaru taborowego. Współpraca z bydgoskim partnerem to ważny krok wtym kierunku. Jako jedyny przewoźnik w Polsce dysponujemy doświadczeniem weksploatacji najnowocześniejszych jednostek. Wiemy, jak powinien wyglądaćidealny pociąg, zarówno z perspektywy pasażera, jak i obsługi składu ? mówiMarek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

I na koniec warto też zaznaczyć, że nowa lokomotywa będzie kolejnymczłonkiem rodziny Gama. Chcemy ją rozwijać ? zapewnia Zaboklicki. Czekamy zatemna efekty prac.