Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Z życia Kolei Mazowieckich – suplemet. Rozmowa z Haliną Sekitą

inforail
12.12.2006 16:54
W ubiegłym tygodniu na łamach portalu InfoBus zaprezentowaliśmy plany Kolei Mazowieckich, związane z najbliższą przyszłością, a dotyczące m.in. inwestycji taborowych i  infrastrukturalnych, czy biletowych promocji. O szczegółach wskazanych wyżej kwestii rozmawialiśmy z Prezesem Zarządu Spółki –Haliną Sekitą.  
InfoBus: Jak Pani oceni rozszerzenie obowiązywania wspólnego biletu KM-ZTM na obszar całej Warszawy? Czy posuniecie to jest korzystne dla Spółki i jej pasażerów?                   
Halina Sakita: Koleje Mazowieckie wspólnie z ZTM w Warszawie przedstawiły propozycję rozszerzenia oferty „Wspólny Biletu KM-ZTM”na obszar miast leżących w najbliższym sąsiedztwie stolicy. „Wspólny Bilet”KM-ZTM jest najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym dla całej aglomeracji warszawskiej.
IB: Proszę przybliżyć nieco ideę nowej oferty „Wspólny przejazd”. Do kogo jest ona skierowana przede wszystkim?
HS: „Wspólny przejazd”jest nową ofertą, stworzoną na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy PKP „Intercity”sp. z o.o., PKP „Przewozy Regionalne”sp. z o.o., PKP „Szybka Kolej Miejska w Trójmieście”sp. z o.o. i „Koleje Mazowieckie-KM”sp. z o.o. Oferta obowiązuje od 18 października 2006r. Dzięki niej podróżny może kupić jeden bilet tańszy o ok. 10% na przejazd kilkoma pociągami. Oferta jest kierowana do wszystkich tych, którzy ze względu np. na brak połączeń realizowanych przez jednego przewoźnika lub z innych powodów, zmuszeni są dokonać przesiadki w drodze do stacji docelowej. Nie jest możliwe łączenie „Wspólnego przejazdu”z innymi ofertami wyżej wymienionych spółek kolejowych. Bilety w ofercie „Wspólny przejazd”wydaje się według taryfy normalnej, z ulgą ustawową (37%, 49%, 78%, 95%) oraz z ulgą 33% i 50% przysługującymi na podstawie odrębnych umów.
IB: Kiedy flotę pojazdów Spółki zasilą nowe ezt?
HS: Rozstrzygnięty został przetarg ogłoszony przez Samorząd Województwa Mazowieckiego ( większościowy udziałowiec Spółki „Koleje Mazowieckie –KM”) na wyprodukowanie 10 sztuk nowoczesnych EZT. Pojazdy wyprodukuje firma Stadler. Pierwszy pociąg pojawi się na mazowieckich torach już pod koniec 2007 roku. Kolejne będą sukcesywnie wprowadzane do użytku.
IB: Czy kursująca od jakiegoś czasu na nowej trasie SKM stanowi poważną konkurencję dla Kolei Mazowieckich?
HS: Pociągi SKM w Warszawie kursują obecnie na odcinku Pruszków –Warszawa Wola Grzybowska (S2). Zakresem działania Koleje Mazowieckie obejmują cały obszar województwa mazowieckiego. Pojawienie się nowego przewoźnika na torach świadczy o rosnącym zainteresowaniu pasażerskim transportem kolejowym. Zyskają na tym podróżni ponieważ przewoźnicy będą zabiegać o ich sympatię poprzez nowe oferty promocyjne, a także przez wzrost komfortu świadczonych usług przewozowych..
IB: W pierwszych tygodniach grudnia wejdzie w życie nowy rozkład jazdy kolei? Jakich nowości mogą spodziewać się pasażerowie KM?
HS: Rozkład jazdy pociągów 2006/7 został opracowany na podstawie obecnie obowiązującego. W porównaniu do obecnie obowiązującego rozkładu jazdy, jest to porównywalna oferta przewozowa zarówno pod względem liczby pociągów jak i wykonywanej pracy eksploatacyjnej. Chociaż ogólna liczba połączeń wzrosła z 652 do 656. Aby zapewnić dogodne połączenia pasażerom z ościennych województw, a jednocześnie zapewnić optymalne wykorzystanie taboru Spółka będzie realizowała przewozy również poza granicami Województwa Mazowieckiego.
IB: Co z parkingami Park &ride? Kiedy możemy spodziewać się uruchomienia pierwszego z nich?
HS: Samorząd Województwa Mazowieckiego ogłosił przetarg na budowę 10 parkingów w systemie Parkuj i Jedź. Budowa parkingów rozpocznie się po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego. Parkingi będą budowane na terenach kolejowych województwa mazowieckiego w miejscowościach: Piaseczno, Żyrardów, Brwinów, Jaktorów, Ożarów Mazowiecki, Legionowo, Ciechanów, Otwock, Celestynów oraz na terenie miasta Siedlce.
IB: Czy przedłużający się remont tunelu średnicowego jest Pani zdaniem uciążliwy dla pasażerów kolei?
HS: Remont tunelu średnicowego jest uciążliwy zarówno dla podróżnych jak i dla Kolei Mazowieckich. Wymusił m.in. poważne zmiany w organizacji ruchu oraz konieczność uruchomienia zastępczej komunikacji kolejowej obsługiwanej przez autobusy MZA. Obecnie, na skutek prac remontowych w tunelu średnicowym pociągi Kolei Mazowieckich kończą bieg na Dworcu Warszawa Zachodnia lub na Dworcu Warszawa Wschodnia. Pomimo wprowadzenia komunikacji zastępczej znacznie wydłużył się czas dojazdu do/z pracy. Liczymy, że remont tunelu średnicowego wkrótce się zakończy.
IB: Jakie inwestycje planujecie Państwo w najbliższym czasie?
HS: Do końca b.r. roku zaplanowana została i jest w trakcie realizacji modernizacja 12 EZT. Pierwsze zmodernizowane pociągi wyjadą na tory jeszcze przed wejściem w życie rozkładu jazdy 2006/7. W pierwszym kwartale 2007r. na szlak wyjadą 2 zmodernizowane EZT typu EW-60. Na przyszły rok planowana jest modernizacja 60 EZT typu EN-57, z czego dwa pociągi zostaną poddane naprawie głównej i modernizacji, 58 pozostałych przejdzie naprawy rewizyjne połączone z modernizacją. W składach zostaną zamontowane siedzenia wandaloodporne, stojaki na rowery, elektroniczne tablice kierunkowe oraz nowe fotele maszynisty. W 2007 r. Spółka weźmie w leasing 3 EZT po naprawie głównej z modernizacją, z możliwością zakupu po okresie zakończenia umowy leasingowej. Pod koniec przyszłego roku zostanie włączony do ruchu pierwszy z nowych EZT –Flirt, produkowany przez firmę Stadler. Zakup 10 pociągów dla Mazowsza zostanie sfinansowany z budżetu województwa mazowieckiego oraz ze środków Kontraktu Wojewódzkiego, finansowanego z budżetu państwa.