Z Wrocławia do Warszawy w 2 godziny i 5 minut
inforail
18.12.2012 11:36
Z Wrocławia do Warszawy w 2 godziny i 5 minut
Z opracowania wykonanego na zlecenie Urzędu Miasta we Wrocławiu i Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi wynika, że w 2030 roku pociągi trasę z Wrocławia do stolicy przez Łódź mogą pokonywać w 2 godziny i 5 minut. Warunek jest jeden. Do pomysłu trzeba przekonać władze państwowe. Przygotowane opracowanie, które trafiło już na biurko ministra Sławomira Nowaka, zakłada dwa etapy nowego połączenia kolejowego. Pierwszy, którego powstanie jest zakładane do 2020 roku, przewiduje połączenie kolejowe z Wrocławia przez Oleśnicę, Wieruszów, Sieradz, Łódź do Warszawy po szlakach w zdecydowanej większości już istniejących. 'Wyjątkiem w tych planach jest nowe 49-kilometrowe połączenie między Wieruszowem a Sieradzem, gdzie połączenia kolejowego nie ma’ –mówi Marek Żabiński, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Wrocławia. Należy także zmodernizować szlak istniejący między Oleśnicą a Wieruszowem. Nakłady dla tego etapu zostały oszacowane na poziomie 4,3 mld złotych. Po zakończeniu tego etapu połączenie ze stolicą zajmowałoby niespełna 3,5 godziny. 'Kolej byłaby wtedy w końcu konkurencyjna dla połączenia samochodowego’ –mówi wrocławski senator Jarosław Obremski.
Drugi etap, który według opracowania może zakończyć się w 2030 roku, zakłada poprowadzenie całego połączenia po nowym torze. Powstałoby wówczas nowe połączenie kolejowe Wrocławia z Warszawą długości 321 km, z maksymalną prędkością pociągów 250 km/h oraz czasem podróży 2 godziny i 5 minut. Ten drugi etap inwestycji wyniósłby 15 mld złotych.
Aby koncepcja ujęta w opracowaniu miała szansę być ujęta w plany finansowe należy bardzo lobbować w Warszawie o takie połączenie. 'Propozycja połączenia przynosi wiele oszczędności i rozwój kontaktów społecznych, biznesowych i studenckich’ –mówi Jarosław Obremski. 'Kiedyś niektórzy nie marzyli nawet o autostradowej obwodnicy Wrocławia a teraz po niej jeździmy –wierzę, że i ten projekt się uda przeforsować’ –dodaje Obremski, zaznaczając, że aby projekt się udał należy się za niego zabrać najpóźniej w 2017 roku.
Obecnie przez ministerstwo jest realizowany remont tzw. protezy koniecpolskiej, która kieruje ruch z Wrocławia do stolicy m.in. przez Częstochowę z pominięciem Łodzi. 'W matematyce jest tak, że najkrótsze połączenie nie jest po okręgu tylko po odcinku, dlatego nie jest to najlepsze rozwiązanie’ –przekonuje Jarosław Obremski. 'Nasz pomysł jest lepszy o 90 kilometrów, co przełoży się oczywiście na czas przejazdu’.
Opracowanie 'Koncepcja nowego połączenia na linii Wrocław –Łódź –Warszawa wraz z analizą potencjalnych potoków ruchu pasażerskiego’ kosztowało ok. 60 tys. złotych (15 tys. euro).
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024