Z Warszawy do Raciborza tylko IC Pilecki
Wiceminister Andrzej Bittel przedstawił kolejną odpowiedź na interpelację poselską, dotyczącą nowego rozkładu jazdy.
Tym razem dotyczy ona połączeń Warszawa – Racibórz, a przy okazji dowiedzieliśmy się ilu pasażerów z nich korzysta.
Do Raciborza tylko IC Pilecki
Zgodnie z harmonogramem tworzenia rozkładu jazdy ustalanym przez PKP Polskiej Linie Kolejowe Roczny Rozkład Jazdy 2020/21, który obowiązywał będzie od 13 grudnia br. został już zarządzony i na tym etapie wdrożenia nie ma możliwości dokonania tak daleko idących zmian, jak np. przetrasowanie przez Racibórz pociągów dotychczas kursujących przez Wodzisław Śląski – wskazał Andrzej Bittel.
W RRJ 2020/21 połączenie bezpośrednie Raciborza z Warszawą nadal będzie zapewniać pociąg IC Pilecki rel. Białystok – Racibórz – Białystok z planowanym odjazdem z Raciborza o godz. 8:46. Zaproponowane przetrasowania pociągów międzynarodowych przez Racibórz z pominięciem Wodzisławia Śląskiego, przy jednoczesnym pozostawieniu obsługi Rybnika, wydłużyłyby o około 30 minut czas przejazdu z Ostrawy do Warszawy. Ponadto należy pamiętać, że trasy pociągów międzynarodowych ustalane są wspólnie z partnerami zagranicznymi podczas konferencji i narad, które odbywają się w okresie od 48 do 12 miesięcy przed jego wdrożeniem.
Pasażerowie udający się w podróż z Raciborza do odległych regionów Polski mogą skorzystać z rozbudowanej oferty Kolei Śląskich na trasie Racibórz – Rybnik lub Racibórz – Katowice, a następnie dokonać przesiadki w Rybniku bądź Katowicach do pociągów uruchamianych przez PKP IC.
Ilu pasażerów?
Z danych przekazanych przez PKP Intercity S.A. w relacji Racibórz - Warszawa odnotowano następujące transze pasażerów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wrzesień 2019: 217
Styczeń 2020: 227
Maj 2020: 63
Wrzesień 2020: 140
Co z IC Hutnik i IC Skarbek?
Andrzej Bittel wyjaśnił również, że od początku aktualnie obowiązującego Rocznego Rozkładu Jazdy 2019/20 pociąg IC Hutnik zaplanowany był w relacji Bielsko-Biała – Gdynia Gł. – Bielsko-Biała, natomiast pociąg IC Skarbek kursował w relacji Bielsko-Biała – Olsztyn Gł. – Bielsko-Biała. Analogiczne rasy tych pociągów zostały zaplanowane podczas opracowania RRJ 2020/21. Propozycja polegająca na ewentualnej zmianie w przyszłości relacji tych pociągów na Racibórz – Gdynia Gł. – Racibórz oraz Racibórz – Olsztyn Gł. – Racibórz spowodowałaby konieczność usunięcia ich z ponad 170 tysięcznego miasta tj. Bielska-Białej, ośrodka generującego duże potoki pasażerskie.