Z Warszawy do Gdańska w niecałe 3 godziny
inforail
25.02.2013 10:02
Z Warszawy do Gdańska w niecałe 3 godziny
Z początkiem 2015 roku remont trasy kolejowej E65 będzie na tyle zaawansowany, że podróż z Gdańska do Warszawy zajmie nieco mniej niż trzy godziny – zapowiedział prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz. Prezes wyjaśnił, że jego firma, od kilku lat prowadząca modernizację E65, podpisała niedawno umowę na montaż na tej trasie systemu zarządzania ruchem kolejowym (RTMS).
’Był to ostatni z milowych kroków do ostatniego etapu modernizacji tej linii’ – powiedział Paszkiewicz. Dodał, że PKP PLK szacuje, iż główne prace na linii zostaną zakończone pod koniec 2014 roku. Prezes poinformował, że w tym samym czasie w Polsce pojawią się już szybkie składy pociągów, tzw. Pendolino. Od początku 2015 r. zaczną one kursować po wyremontowanej linii, pokonując trasę z Gdańska do Warszawy w nieco mniej niż trzy godziny. 'Potem dajemy sobie jeden sezon na dopracowanie szczegółów, aby ten czas jeszcze dodatkowo skrócić do dwóch godzin i 30-40 minut’ – powiedział Paszkiewicz. Zaznaczył, że nawet po całkowitym zakończeniu modernizacji na trasie E65 będą miejsca, w których pociągi nie będą mogły osiągnąć prędkości 200 km/h.
Wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski poinformował, że do końca 2014 r. mają zostać zakończone dwie inne duże inwestycje kolejowe w woj. pomorskim – remont linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda-Hel o długości ok. 63 km oraz modernizacja linii nr 201 na 76-kilometrowym odcinku z Gdyni do Kościerzyny. Konferencja prasowa z udziałem prezesów PKP PLK odbyła się po spotkaniu, w którym brał udział także wiceminister infrastruktury Andrzej Massel oraz marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Omawiano na nim trwające oraz planowane inwestycje kolejowe na terenie Pomorskiego, które mogłyby być dofinansowane z unijnego budżetu na lata 2014-20.
Massel zaznaczył, że podział środków z nowej perspektywy budżetowej dopiero jest ustalany. Powiedział, że jeśli chodzi o to województwo, to priorytetowe będą inwestycje, które będą uzupełniać i kontynuować prace wykonane z budżetu UE na lata 2007-13.
Struk poinformował na konferencji, że samorząd województwa chciałby, by z pieniędzy z budżetu unijnego na lata 2014-20 sfinansować rozbudowę m.in. trasy SKM. 'Przygotowujemy dokumentację projektową na przedłużenie do Wejherowa linii SKM, kończącej się dziś w Rumii’ – powiedział. Dodał, że wykonaniem tej trasy zainteresowany jest również resort transportu oraz PKP PLK.
Samorząd jest również zainteresowany kontynuacją lub rozpoczęciem remontu kilku innych tras kolejowych. Marszałek wymienił wśród nich linie o znaczeniu krajowym oraz regionalnym. Wśród tych pierwszych znalazły się trasy: nr 202 – Gdynia-Rumia-Wejherowo-Lębork-Słupsk;201 – Bydgoszcz-Maksymilanowo-Gdynia i 131 – Bygdoszcz-Tczew. Jeśli chodzi o linie regionalne, samorządowi zależy przede wszystkim na następujących odcinkach: Grudziądz-Malbork, Szczecinek-Słupsk-Ustka, Lębork-Łeba i Lipusz-Kościerzyna, Lipusz-Bytów. Struk zaznaczył, że samorząd przygotowuje już dokumentację dotyczącą modernizacji tej ostatniej trasy.
W województwie pomorskim trwa budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, której koszt oszacowano na ponad 740 mln zł netto, z czego ponad 500 mln zł stanowić będzie unijne dofinansowanie. Nowa 20-kilometrowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dojdzie do istniejącej już linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna. Na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie osiem przystanków, z których sześć ma pełnić funkcję węzłów integracyjnych, czyli umożliwiających pozostawienie samochodu lub roweru i kontynuowanie podróży pociągiem. Przewiduje się, że z PKM będzie korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Oddanie do użytku tej inwestycji planowane jest na 2015 r.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024