Z Poznania do Wrocławia 160 km/h. Ale dopiero po remoncie
Spółka PKP PLKpodpisała w piątek w Poznaniu umowę na przebudowę linii kolejowejPoznań-Wrocław na odcinku Rawicz-Leszno. Wartość inwestycji to 355 mln zł.
Prace budowlane rozpoczną się w październiku i potrwają do2020 roku. Wtedy też będzie gotowa cała, zmodernizowana linia łącząca stoliceobu województw.
Inwestycja będąca przedmiotem podpisanej w piątek umowyobejmie 35-kilometrowy odcinek trasy. Wykonawcą robót jest konsorcjum firmAstaldi S.p.A i Costruzioni Linee Ferroviarie S.p.A
Wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna, zmodernizowanychzostanie 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Zainstalowane zostaną też noweurządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja zakłada też budowę 3 nowychwiaduktów i 3 nowych przejść pod torami, modernizację stacji w Rawiczu iBojanowie, oraz przystanków Kaczkowo i Rydzyna.
Po zakończeniu prac pociągi na tej trasie będą mogłyrozwijać prędkość do 160 km/h.
„Ta inwestycja stanowi element realizacji wielkiegoprogramu kolejowego o wartości 66,5 mld zł, którego celem jest poprawaprzepustowości, skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa, ale teżzwiększenie nośności naszych linii kolejowych. Wszystko to ma służyć temu, bypodróżowało się i wysyłało ładunki w sposób lepszy, bardziej komfortowy,przyjazny; kolej jest najbardziej ekologicznym transportem i musimy w tentransport inwestować” – powiedział w piątek w Poznaniu wiceministerinfrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel.
Arnold Bresch z zarządu PKP PLK powiedział, że inwestycjazapewni krótszy czas przejazdu z Wrocławia do Poznania, wzrost poziomubezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, a także większy komfort nastacjach. Dodał, że w tym roku spółka podpisała umowy o łącznej wartości blisko11 mld zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Ten odcinek, który teraz realizujemy to jestdomknięcie całego procesu inwestycyjnego na linii między Wrocławiem aPoznaniem, który skutkować będzie skróceniem czasu przejazdu między jednym adrugim miastem z przeszło 2 godzin do ok. 1,5 godziny. W tej chwili międzyPoznaniem a Wrocławiem mamy 3 czynne umowy, 2020 rok to będzie rok zakończeniamodernizacji całej linii” – powiedział Bresch.
Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann podkreślił, żemodernizowana linia E59 ma kluczowe znaczenie dla regionu, biorąc pod uwagępołączenie między dwoma ważnymi, rozwijającymi się ośrodkami: Poznaniem iWrocławiem.
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinkuWrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego –Czempiń” współfinansowany jest ze środków unijnych. Jego koszt całkowityto 1,5 mld zł, z czego 1,2 mld zł to środki UE.
„