Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Opola do Kędzierzyna Koźla. Największa inwestycja na Opolszczyźnie za półmetkiem

inforail
09.04.2020 12:15

Największa inwestycja kolejowa w województwie opolskim jestza półmetkiem. Są nowe tory i sieć trakcyjna, przebudowane przejazdy – podały PKPPolskie Linie Kolejowe.

W remoncie są mosty nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą.W Gogolinie przejście podziemne ułatwi dostęp do pociągów. Kontrakt realizowanyprzez Spółkę za 412 mln zł  mawspółfinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja o połowę skrócito czas podróży z Opola do Kędzierzyna /z 50 do 25 min./. Zwiększy się przepustowość linii. Więcej pociągówtowarowych szybciej i sprawniej przewiezie ładunki.

Podróżni już korzystają z nowych peronów m.in. nastacjach  w Zdzieszowicach, Gogolinie,Górażdżach, Przyworach Opolskich, Jasionie, Grotowicach, Górażdżach. WKędzierzynie-Koźlu przebudowany został peron nr 3 i prowadzone są prace przyperonach nr 1 i 2. Perony są dostosowywane do potrzeb podróżnych oograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacjach w Zdzieszowicach i Opolu Groszowicach oraz na przystanku OpoleGrotowice, dostęp do pociągów ułatwią windy. W Gogolinie budowane jest 40 metroweprzejście pod torami. Zapewni bezpieczne dojście na peron i dogodną komunikacjęw mieście. Dostęp do peronów ułatwią 3 windy. Na peronach montowane są  wiaty, ławki oraz oznakowanie i gablotyinformacyjne. Obiekty kolejowe zyskują nowe oświetlenie. Na linii Opole –Kędzierzyn Koźle, na dziesięciu stacjach i przystankach, podróżni zyskująwiększą dostępność i komfort.

Po nowych torach imostach

Pociągi kursują po 53 km nowych torów na odcinkach Raszowa –Zdzieszowice – Gogolin (po dwóch torach) oraz Górażdże – Przywory Opolskie –Opole Groszowice (po jednym torze). Wymieniono już 60 z 80, /to jest 75%/wszystkich rozjazdów, ważnych elementów linii, które pozwalają na przejazdpociągów z toru na tor. Obok torów zostały umieszczone nowe konstrukcje siecitrakcyjnej. Poprowadzono także kable dla urządzeń łączności i zabezpieczeniaruchu pociągów. Wykonano prace odwodnieniowe. Zastosowanie zmechanizowanegosprzętu, m.in. pociągu do potokowej wymiany toru (PUN) oraz oczyszczarkitłucznia ułatwia realizację i postęp prac.

Prowadzone są roboty na dwóch mostach, nad rzeką Kłodnicą inad Kanałem Gliwickim. Odnawiane i wzmacniane są przyczółki, podpory i przęsła.Następnie ułożone będą nowe tory. Kolejowe przeprawy zapewnią sprawny przejazdcięższych niż obecnie składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN. Łącznie namodernizowanej trasie roboty obejmują 60 obiektów inżynieryjnych, tzn. mostów,wiaduktów, przepustów. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowymzwiększa przebudowa 27 przejazdów. Poza wymianą nawierzchni dróg montowane sąnowe lub dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Przebudowane tory, nowe rozjazdyi sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia zabezpieczenia ruchukolejowego umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

Opole –Kędzierzyn-Koźle- nowy standard na międzynarodowym szlaku

Odcinek Opole – Kędzierzyn-Koźle jest na trasie prowadzącej z Górnego na Dolny Śląsk. Trasą w ciągu doby przejeżdża nawet 90 pociągów.Przebudowa odcinka zwiększy jego przepustowości. Zmodernizowane tory, nowerozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchemkolejowym umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz. Wartośćmodernizacji trasy Opole Groszowice – Kędzierzyn-Koźle wynosi 412 mln zł. Pracebudowlane w terenie rozpoczęto we wrześniu 2018 r. Wcześniej, po podpisaniuumowy we wrześniu 2017 r., wykonane zostały prace projektowe. Zakończenie kontraktuprzewidziano na IV kwartał 2021r.

Wartość całego projektu „Prace na linii kolejowej E30 naodcinku Kędzierzyn – Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km-0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 835,5mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility –”Łącząc Europę”) to przeszło 397,3 mln zł. (PKP PLK)