Z Mrągowa do Olsztyna i Ełku? Ministerstwo: to nie nasza sprawa

inforail
20.08.2019 07:45

Poseł Andrzej Maciejewskizapytał o możliwość przywrócenia połączenia kolejowego na trasieMrągowo-Olsztyn i Mrągowo-Ełk dla ruchu osobowego, w ramach Programu UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej +”.

W odpowiedzi wiceminister Andrzej Bittel poinformował, żeProgram ten ma na celu przede wszystkim dopełnienie sieci kolejowej poprzezdodanie połączeń kolejowych (w tym przygotowanie niezbędnej dokumentacjiprzedprojektowej i projektowej) miejscowości o populacji powyżej 10 tys. osóbbez dostępu do kolei pasażerskiej, towarowej z miastami wojewódzkimi orazpoprawę wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej ww.regionów Polski przy wsparciu ze środków publicznych.

Dalej Bittel podał, że program pozwoli na właściweplanowanie i wsparcie inwestycji pozwalających m.in. na usprawnienie komunikacjipasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowaniedziałań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecneji kolejnej perspektywie finansowej.

Co do samych połączeń z Mrągowa, to program nie obejmujeinwestycji na terenie Warmii i Mazur. Bittel przypomniał, że zasadyorganizowania pasażerskich przewozów kolejowych określają przepisy ustawy zdnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, zgodnie z którązakres oferty przewozowej zamawianej przez ministra właściwego do sprawtransportu musi być zgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury iBudownictwa zmieniającym rozporządzenie w sprawie planu zrównoważonego rozwojupublicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkichi międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. Planzrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, czyli tzw. „Plantransportowy”, określa trasy stanowiące sieć połączeń międzywojewódzkich imiędzynarodowych, na których priorytetem jest zapewnienie odpowiedniej dalekobieżnejoferty przewozowej. Informuję, że linia kolejowa nr 223 nie jest obecnie ujętaw ww. Planie.

Relacje, które nie są zamawiane przez ministra właściwego dospraw transportu ale mimo to są istotne z uwagi na potrzeby transportowelokalnej społeczności, powinny stanowić uzupełnienie oferty ministra na poziomieregionalnym. Ustawa wskazuje, że organizowanie i finansowanie wojewódzkich przewozówpasażerskich transportem kolejowym zostało powierzone samorządom województwwłaściwych ze względu na zasięg terytorialny prowadzonych przewozów kolejowych(w tej sytuacji województwu warmińsko-mazurskiemu). Decyzje dotyczące zasadustalania wielkości oferty przewozowej są podejmowane przez samorządywojewództw samodzielnie i suwerennie. Samorządy ustalają sieć liniikomunikacyjnych na podstawie analizy wielkości zapotrzebowania na usługiprzewozowe oraz ilości własnych środków finansowych jakie mogą przeznaczyć nafinansowanie tych usług i decydują o wielkości przewozów wykonywanych w ujęciurocznym, tygodniowym i dobowym. Należy zauważyć, że ustawa o publicznymtransporcie zbiorowym nie zawiera przepisów uprawniających ministra właściwegodo spraw transportu do ingerowania w decyzje samorządu województwa dotyczącezarówno organizacji regionalnego rynku przewozów pasażerskich transportem kolejowymjak i oferty przewozowej określonej w rozkładzie jazdy pociągów.