Z Katowice w Beskidy w godzinę i 40 minut

inforail
12.02.2020 11:45
v

Będą krótsze podróżez Katowic do Wisły Głębce. Pociągi pojadą z Goleszowa do Cieszyna – toplanowane efekty inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe za460 mln zł.

Kończą się prace projektowe, w marcu rozpocznie sięprzebudowa linii w Beskid Śląski. Inwestycja jest współfinansowana ze środkówUE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Efektem inwestycji będzie zasadnicza poprawa kolejowegopołączenia południa Polski z Beskidem Śląskim. Z Katowic do Wisły Głębcedojedziemy w ok. 1h 40 min, o ponad pół godziny szybciej niż obecnie. Nazmodernizowanych odcinkach będzie więcej pociągów. Składy pasażerskieprzyspieszą miejscami z 20 lub 30 km/h do 80 – 120 km/h. Zwiększy sięatrakcyjność turystyczna regionu. Sprawniejszy, bardziej konkurencyjny względemtransportu samochodowego, będzie przewóz towarów koleją.

Wygodne podróże znowych peronów

Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie znów zaczną kursowaćmiędzy Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańcówregionu, studentów, turystów. Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląskiskorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec(linia 191). Odnowione będą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn,Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: ChybieMnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, WisłaDziechcinka, Wisła Kopydło.

Z myślą o wygodzie i większej dostępności dla podróżnych,przebudowa obejmie 23 perony. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób oograniczonych możliwościach poruszania się, a ścieżki naprowadzające pozwolą nadogodniejsze dojścia osobom niewidomym i słabo widzącym. Podróżnym będą służyłynowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają noweoświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Zaplanowano równieżmontaż stojaków na rowery.

W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów.Nowe rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią zwiększenieprzepustowości linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. LokalneCentrum Sterowania powstanie w Skoczowie i będzie wyposażone w nowoczesnysprzęt komputerowy. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczneogrzewanie rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie kompleksowo przebudowana naremontowanych stacjach oraz odbudowana na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów –Cieszyn. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 81 przejazdachkolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych dzięki wymienionejnawierzchni, budowie nowych urządzeń srk i nowemu oświetleniu.

Organizacjakomunikacji na linii Katowice – Wisła Głębce

Kończą się prace projektowe. Przebudowa linii od Chybia doWisły Głębce będzie podzielona na dwa etapy. Rozpocznie się od rewitalizacjilinii kolejowych na trasie Bronów (Chybie) – Skoczów. Inwestycja od Skoczowa doWisły Głębce będzie realizowana w 2021 roku. Jednocześnie, wykonawca przystąpiłdo prac przy przebudowie linii kolejowej na trasie Goleszów – Cieszyn.Zakończenie prac planowane jest w grudniu 2021 roku.

Szeroki zakres robót będzie wymagał zmian w komunikacji.Planowane jest, że od połowy marca do listopada przewoźnik Koleje Śląskiewprowadzi zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów– Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich –Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.

W październiku 2019 roku PLK podpisały umowy na projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / WisłaGłębce”.

Wartość inwestycji to prawie 460 mln złotych, z czego 85%pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego.