Z Gdyni do Płocka lokomotywą spalinową; nie będzie luzaków

inforail
26.08.2021 08:45
W ramach prac nad rocznym rozkładem jazdy edycji 2021/2022 zaplanowano kursowanie pociągu TLK 45104/54105 relacji: Katowice – Częstochowa – Łódź Widzew – Płock – Brodnica – Grudziądz – Kwidzyn – Malbork – Gdynia Główna – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Ze względu na brak elektryfikacji części odcinków linii kolejowych wchodzących w skład trasy przedmiotowego pociągu przewidziano, że na odcinku Płock – Gdynia Główna będzie on prowadzony lokomotywą spalinową.

Spalinówką pod drutem

Zgodnie z założeniami do rozkładu jazdy kursowanie ww. pociągu z lokomotywą spalinową na odcinkach zelektryfikowanych będzie to miało miejsce jedynie na szlaku Płock – Płock Trzepowo oraz na odcinku Malbork – Gdynia Główna. Jazda pociągu z lokomotywą spalinową na powyższych odcinkach zelektryfikowanych ma na celu efektywne wykorzystanie spalinowych pojazdów trakcyjnych, a jest to związane z lokalizacją punktu ich utrzymania, mieszczącego się w Gdyni. Zaplanowany sposób obsługi trakcyjnej, tj. prowadzenie pociągu na całym odcinku Gdynia – Płock trakcją spalinową, pozwala na wyeliminowanie konieczności przejazdów lokomotyw „luzem” na odcinku Gdynia – Malbork – Gdynia oraz na eliminację dodatkowych prac manewrowych (wymiana lokomotyw w Malborku), co miałoby wpływ na wydłużenie czasu przejazdu pociągu.

Wiceminister wskazał również, że w związku z zaplanowanymi przez zarządcę infrastruktury zamknięciami torowymi związanymi z pracami inwestycyjnymi na linii kolejowej nr 207 będzie możliwość kursowania powyższego pociągu objazdem na odcinku: Grudziądz – Gdynia Główna, przez Laskowice Pomorskie i Tczew. Pozwoli to zachować zbliżony czas przejazdu na ww. odcinku, przy jednoczesnym utrzymaniu obsługi stacji Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa oraz Sopot, które są istotnymi generatorami popytu oraz stanowią cel podróży znacznej liczby pasażerów odbywających przejazdy do i z Trójmiasta. Mając na uwadze powyższe, nie przewiduje się przetrasowywania pociągu przez stację Bąk.

Lokomotywa lepsza niż autobus czy samochód

Dalej Andrzej Bittel podał, że ministerstwo Infrastruktury nie posiada analiz środowiskowych wynikających z użycia lokomotyw spalinowych. Należy jednak założyć, że pod warunkiem dobrej frekwencji w danym pociągu, użycie takiego środka trakcyjnego jest dla środowiska korzystniejsze niż przejazd samochodami indywidualnymi czy autobusem - stwierdził.