Z Czechowic-Dziedzic do Zwardonia 160 km/h

inforail
09.12.2020 14:45

Umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej ze studium wykonalności dla odcinka Czechowice–Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń na linii kolejowej z Katowic do granicy ze Słowacją zamówiły PKP Polskie Linie Kolejowe.

Spółka chce zwiększyć tam prędkość i przepustowość.

Umowa warta 3 mln zł

Jak mówił podczas zdalnego podpisania wartej ok. 3 mln zł umowy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, ten odcinek linii kolejowej nr 139 jest ważny gospodarczo w skali regionu i kraju, a także relacji międzynarodowych.

Ta linia kolejowa zostanie poddana analizom specjalistów, (…) aby dać odpowiedź, jak ją modernizować, aby stanowiła ona ważne ogniwo w zakresie przewozów pasażerskich – mam na myśli aspekty komunikacji zbiorowej i atrakcyjność turystyczną regionu – ale również zwiększenia atrakcyjności tej linii z punktu widzenia przewozów towarowych – powiedział Bittel.

Zostaną przeanalizowane elementy podnoszenia prędkości, zwiększenia przepustowości, poprawy bezpieczeństwa, czyli wszystkie te, które stanowią cele związane z realizacją Krajowego Programu Kolejowego – dodał wiceminister.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel uściślił, że chodzi o odcinek położony na sieci bazowej europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Dlatego studium wykonalności musi m.in. odpowiedzieć na pytania, do jakich parametrów będzie on modernizowany, jakie prędkości można tam uzyskać i czy istnieje możliwość realnej jazdy pociągami towarowymi o pełnych parametrach dla sieci TEN-T.

Merchel przypomniał, że chodzi m.in. o długość pociągów towarowych 750 m i nacisk 22,5 tony na oś (obecnie do Zwardonia jeżdżą pociągi do 350 m, problemem są też nachylenia trasy).

Dlatego, jeżeli będzie porozumienie z kolejami słowackimi, będzie należało wytyczyć nowy odcinek z Soli w kierunku Skalitego, aby poprowadzić ruch towarowy innym korytarzem o innym standardzie – wskazał prezes.

Pytany przez PAP zaznaczył, że kilka miesięcy temu rozmawiano o tej sprawie na szczeblu resortów infrastruktury i zarządców sieci kolejowej obu krajów. Strona słowacka jest zainteresowana wspólną inwestycją. Mamy nadzieję, że będziemy to finalizować – zadeklarował.

160 km/h

Szef PLK ocenił też, że na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała - Żywiec możliwe powinno być osiągnięcie prędkości do 160 km/h; bliżej gór może być ona trochę niższa. Przeanalizowana zostanie zasadność rozbudowy o drugi tor, bądź dodatkowe mijanki na odcinku Wilkowice Bystra – Zwardoń, a także możliwość zwiększenia dostępu pasażerów do kolei, poprzez dostosowanie przystanków.

Odpowiadając na inne pytanie Merchel potwierdził m.in., że analizy poprzedzające studium wykonalności wezmą pod uwagę wykonane w ostatnich latach prace rewitalizacyjne i utrzymaniowe odcinków LK139 Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra i Żywiec – Węgierska Górka. Analizowane mają być też kwestie jednotorowego tunelu w Bielsku-Białej czy ew. przystanku Bielsko-Biała Teatr.

Dokumentacja przedprojektowa powstanie w ramach zadania PLK „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” i jest finansowana ze środków budżetowych. Wykonawcą jest firma Arcadis; termin realizacji to półtora roku.

Miejmy nadzieję, że w 2022 r. powiemy, że przystępujemy do opracowywania dokumentacji projektowej po uzgodnieniach – zasygnalizował Merchel. PLK zastrzegają, że ew. prace budowlane byłyby możliwe w kolejnej perspektywie finansowej.(PAP)