Wyremontowane czy nie? ? ciąg dalszy tematu wagonów PR
Wracamy do wagonów PrzewozówRegionalnych, które zostały odkupione przez jedną z fundacji i zdaniem obecnych władz przewoźnikawyremontowane niekoniecznie zgodnie z umowami.
Według naszych ustaleń chodzi o fundację WOLTUR. Na stronieinternetowej wskazanej fundacji pojawiała się notatka, datowana na 13 lipca2016 roku, dotycząca taboru kolejowego do realizacji pociągów turystycznych. Poinformowanow niej, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy fundacja dokonałazakupu wagonów pasażerskich wymagających remontu. Wagony zostały zakupione wcenach rynkowych, w których sprzedawano także w ostatnich latach wiele innychwagonów z innych spółek kolejowych, zazwyczaj z przeznaczeniem na złom. Pomimowspółpracy od ponad 5 lat ze spółką Przewozy Regionalne, przewoźnik tensystematycznie zmniejsza stan taborowy swoich wagonów, co stawia pod znakiemzapytania możliwość dalszego uruchamiania pociągów turystycznych (?), które zroku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Tymczasem na koniecsierpnia bieżącego roku do ewentualnego wykorzystania w pociągach turystycznychw całej spółce Przewozy Regionalne pozostaną trzy wagony osobowe. Wedługfundacji wszystkie pozostałe wagony przewoźnika zostały odstawione ze względuna brak aktualnego przeglądu (dopuszczenia do ruchu), bowiem wymagająobowiązkowego remontu.
I dalej w oświadczeniu fundacji czytamy, iż mając na względzietopniejący stan taborowy przewoźnika Zarząd Instytutu Rozwoju i Promocji Koleidoprowadził w 2015 roku do zawarcia z poprzednim zarządem PrzewozówRegionalnych umowy zakupu wagonów pasażerskich wycofanych z ruchu, podpisującjednocześnie z Wielkopolskim Oddziałem przewoźnika porozumienie o ich remoncie.Porozumienie zakładało podpisanie pięcioletniej umowy na eksploatacjęwyremontowanych wagonów. Zasada pokrycia kosztów remontu była analogiczna doumów podpisywanych przez przewoźnika z urzędami marszałkowskimi (zamawiającyusługę płaci przewoźnikowi w wykonanych kilometrach za koszt remontu).Aktualnie Instytut Rozwoju i Promocji Kolei został postawiony przez przewoźnikaw trudnej sytuacji ze względu na niedotrzymanie uzgodnień dotyczących swoich projektów.Mimo wspólnych ustaleń dotyczących oferty pociągów, ich obsługi pod względemtaboru wagonowego, przewoźnik do dnia dzisiejszego nie podpisał całorocznejumowy na realizację przewozów w roku 2016. Skutkuje to między innymi nagłymiodwołaniami pociągów zaplanowanych w ofercie fundacji już pod koniec roku 2015,których realizacji obecnie przewoźnik odmawia. Jednocześnie ustalenia dotycząceliczby dostępnych wagonów zostały znacząco zredukowane. Zadeklarowana liczbawagonów własnych przewoźnika planowanych do realizacji pociągów turystycznychzostała zmniejszona, remonty zakupionych wagonów nie są realizowane (wedługpodpisanych dokumentów do 30 czerwca miał się zakończyć remont dwóch wagonów).Zaistniała sytuacja związana z brakiem taboru odbija się na pasażerach. ZarządInstytutu Rozwoju i Promocji Kolei szuka dróg wyjścia z tej sytuacji. Niestety,bez sprawnych wagonów nie jest możliwe uruchamianie pociągów.
Z informacji, jakie przekazało Radio ZET wynika, że PrzewozyRegionalne wyremontowały wagony, zakupione przez fundację. Ta z kolei twierdzi,że tak się nie stało. Mamy do czynienia zatem z dwugłosem. Kto ma rację i jakjest? Na razie jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie ma, ale sprawawygląda na rozwojową.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„