Wyprzedaże w Intercity
inforail
13.09.2011 11:54
Wyprzedaże w Intercity
Pomimo tłoku w pociągach, notorycznego braku środków trakcyjnych i wizji braku taboru na Euro 2012 PKP Intercity idzie w zaparte i wyprzedaje swoje składniki majątkowe.
Jeszcze nie ucichły echa grudniowego chaosu na kolei a już pod nowym przywództwem spółka zaczyna mówić tym samym głosem. Choć sytuację w zakresie środków trakcyjnych udało się opanować, to jednak w zakresie wagonów nadal występują silne perturbacje. Gdy prezesem spółki był jeszcze Grzegorz Mędza otwarcie mówił, iż spółce 'potrzeba jedynie 1200 wagonów’ i choć nowy prezes Janusz Malinowski trochę ogarnął a liczba wagonów z ważnymi dopuszczeniami do ruchu wzrosła do 1320, to jednak nadal jest to zbyt mało aby zapewnić właściwą obsługę połączeń. Sytuację dodatkowo komplikują przyszłoroczne mistrzostwa Euro 2012, jednak dalsze bagatelizowanie tego problemu może się mocno zemścić. Problem polega na tym, że Pendolino pierwotnie miało wyjechać właśnie w 2012 roku, jednak teraz wiadomo, iż stanie się to dopiero w 2014 roku. W pewnym okresie sprawę bagatelizowano mówiąc, iż tabor zostanie wypożyczony z innych firm kolejowych, jednak szybko się okazało, że nie ma go skąd pozyskać. W efekcie tego PKP Intercity zostało samo z problemem i do Euro 2012 będzie musiało wprowadzić do ruchu znacznie większą liczbę wagonów. To oznacza, iż ekstremalne plany Mędzy sprzedaży większości i pozostawienia jedynie 'trzonu 1200 wagonów’ już dawno stały się nieaktualne, jednak nawet uwzględniając te zwiększone potrzeby flota prawie 2500 wagonów będących na stanie tego przewoźnika okazuje się zbyt duża stąd prowadzona sprzedaż zbędnych wagonów. Aktualnie spółka poszukuje nabywcy 87 używanych wagonów różnych typów, jednak z racji ich przestarzałej konstrukcji i fatalnego stanu znalezienie nabywcy jest problematyczne i zapewne zakończą one swoją eksploatację w skupie złomu. Choć pewną nutką optymizmu można nazwać przetarg w którym spółka poszukuje wykonawcy kompleksowej przebudowy dwóch przedziałowych wagonów Z1 pierwszej klasy na wagony restauracyjne Z1-AWR. Oczywiście liczba ta jest skromna ale dodatkowe dwa wagony restauracyjne na 200 km/h pozwolą w niedalekiej przyszłości zaspokoić potrzeby na tego typu wagony dla pociągów EC Polonia i EC Praha, które już w niedalekiej przyszłości mają kursować z prędkością 200 km/h. Pozostałe pociągi na CMK mają być obsługiwane Pendolino, więc nie ma potrzeb szerszych modernizacji do tych prędkości, natomiast EC Praha jest zestawiany z wagonów Kolei Czeskich, które mają skromną pulę wagonów o tej prędkości.
Innym aspektem problemów taborowych PKP IC były notoryczne braki lokomotyw o prędkości większej niż 120 km/h (dla czepialskich 125 km/h). Dzięki bardziej rozsądnemu podejściu do sprawy w zakresie serii EP09 oraz dostawie 10 lokomotyw ES64U4 udało się zapanować nad sytuacją, choć należy również przyznać, że po tymczasowym wydłużeniu czasu jazdy niektórych pociągów nadal nie wróciły one do wcześniejszych szybszych czasów jazdy, choć aktualnie problemem nie są już braki maszyn a niedobory w zakresie maszynistów – och jak bardzo 'kabinówka’ byłaby pomocna w tej sytuacji. Jednak po drugiej stronie barykady PKP Intercity ma nadmiar lokomotyw EU/EP07, które niedawno zdecydowano się sprzedać. W przeciwieństwie do PKP Cargo mające znaczne problemy finansowe PKP Intercity postanowiło sprzedać maszyny bez zakazu ich dalszej eksploatacji w Polsce. To poskutkowało 10-15 krotnie większymi kwotami jakie zostały uzyskane za jedną maszynę przez PKP IC w stosunku do złomowanych lokomotyw w PKP Cargo. W poniższej tabeli zostały zestawione sprzedane lokomotywy wraz z ich nabywcami i cenami zakupu. W ramach pierwszego przetargu sprzedano 8 lokomotyw tyle samo w ramach drugiego, natomiast trzeci obejmował 6 maszyn. Co ciekawe nabywcą lokomotyw z trzeciego przetargu stały się Przewozy Regionalne, które aktualnie wynajmują 32 lokomotywy w PKP Cargo, które z kolei zamiast lżejszych EU07 podstawiają cięższe (a co za tym idzie droższe) lokomotywy ET22. Zakup własnych lokomotyw ma znacznie zmniejszyć koszty uruchamiania tych pociągów, co dobitnie pokazuje jak skandalicznie błędnym było 'Usamorządowienie PKP PR’ i jak fatalnie zostało przeprowadzone. Warto wspomnieć, że sprawa lokomotyw EP07 zakupionych i wyremontowanych przez PKP PR, a następnie przekazanych do PKP IC nadal budzi wiele kontrowersji.
Zestawienie lokomotyw sprzedanych przez PKP Intercity
Numer przetargu
|
Numer lokomotywy
|
Rok produkcji
|
Nabywca
|
Kwota (w tys. zł)
|
1
|
EU07-009
|
1967
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
1
|
EU07-080
|
1969
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
1
|
EU07-082
|
1969
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
1
|
EU07-083
|
1969
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
1
|
EU07-089
|
1969
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
1
|
EU07-093
|
1969
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
1
|
EU07-162
|
1971
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
1
|
EU07-166
|
1971
|
P.H.U Lokomotiv
|
b/d
|
2
|
EU07-047
|
1968
|
ZNTK Oleśnica
|
510
|
2
|
EU07-078
|
1969
|
TS Opole
|
650
|
2
|
EU07-113
|
1970
|
ZPNTMiUK M. Dybowski
|
670
|
2
|
EU07-133
|
1970
|
TS Opole
|
750
|
2
|
EU07-157
|
1971
|
P.H.U Lokomotiv
|
625
|
2
|
EU07-185
|
1972
|
TS Opole
|
650
|
2
|
EU07-186
|
1972
|
TS Opole
|
650
|
2
|
EU07-187
|
1972
|
TS Opole
|
650
|
3
|
EU07-064
|
1969
|
Przewozy Regionalne
|
960
|
3
|
EU07-071
|
1969
|
Przewozy Regionalne
|
960
|
3
|
EP07-154
|
1971
|
Przewozy Regionalne
|
960
|
3
|
EU07-155
|
1971
|
Przewozy Regionalne
|
960
|
3
|
EU07-160
|
1971
|
Przewozy Regionalne
|
960
|
3
|
EU07-207
|
1972
|
Przewozy Regionalne
|
960
|
Jak można się domyśleć lokomotywy zakupione w ramach pierwszego przetargu zostaną wyremontowane i wydzierżawione przewoźnikom towarowym, maszyny zakupione w ramach drugiego przetargu po remoncie zostaną sprzedane lub wydzierżawione ponownie przewoźnikom towarowym, natomiast lokomotywy zakupione przez PR zostaną 'zmodernizowane’ (zapewne do wariantu EP07) i posłużą do obsługi własnych połączeń przewoźnika. Cała ta sytuacja pokazuje jak bardzo nieprzemyślane reformy zostały wdrożone i jak niechlujnie zostały przeprowadzone, co jednoznacznie uzasadnia ’trzęsienie ziemi’ jakie dotknęło rządzących koleją w kraju.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024