Wymogi techniczne wobec taboru kolejowego – część 3
inforail
20.05.2013 09:27
Wymogi techniczne wobec taboru kolejowego – część 3
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 2 specjalne przedziały do przewozu osób niepełnosprawnych oraz odpowiednio przystosowane miejsce do przewozu rowerów (minimum 3 rowery na wieszakach, a pod nimi –rozkładane fotele).
Wzdłuż całej długości pojazdu mają znaleźć się poziome poręcze. Przy drzwiach znajdą się szyby ogradzające o grubości minimalnie 6 mm, mocowane do pionowych, łukowych poręczy. Przy wejściach znajdą się też 12-litrowe śmietniki, interkomy umożliwiające łączność pasażerów z maszynistą i dźwignie hamulca awaryjnego.
Po obu stronach wnętrza, nad fotelami, znajdą się półki na bagaż. Przy siedzeniach będą też umieszczone wieszaki.
Oświetlenie wewnętrzne ma być wykonane w technologii LED. We wnętrzu będzie funkcjonował system nagłośnienia liczący co najmniej 8 głośników, umożliwiający nadawanie nagranych już komunikatów stałych lub poleceń z kabiny maszynisty.
Pojazd wyposażony będzie w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny z rejestracją obrazu. W niesprzyjających warunkach oświetleniowych nagrywanie przełączane będzie na tryb czarno-biały. Kamery obejmować będą ponad 95% przestrzeni pasażerskiej. Obrazy mają być udostępniane z systemu na nośniki pamięci DVD lub Flash, przy czym czas przechowania obrazu w pamięci w pojeździe wyniesie 180 godzin. Maszynista będzie miał możliwość dowolnego przełączania kamer, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych. Przy jeździe ukrotnionej możliwy będzie podgląd wszystkich kamer z jednego pulpitu sterowniczego. Co interesujące, wymagane są 2 kamery na dachu obserwujące współpracę odbieraków prądu z siecią trakcyjną. Rejestrowana będzie również droga przed pojazdem i głos w kabinie maszynisty.
Na ściany zewnętrzne pojazdu przypadać będą 4 wyjścia bezpieczeństwa w formie pełnych okien pozbawionych lufcików, wypychanych lub tłuczonych młotkiem (zabezpieczonym linką przed kradzieżą).
2 gaśnice z zawartością środka gaśniczego łącznie 10 kg umieszczone będą w kabinie maszynisty. Czujniki wykrywające zagrożenie pożarowe mają się znaleźć w toaletach, przestrzeni pasażerskiej i zamkniętych przestrzeniach technicznych. Układ przeciwpożarowy za pomocą sieci CAN generować będzie alarmy, w pierwszej fazie ostrzegawcze, a w drugiej z sygnałem akustycznym i świetlnym.
We wnętrzu znajdą się też tablice reklamowe o umiejscowieniu do uzgodnienia, a także 4 ponad 21-calowe monitory reklamowe LCD obsługiwane z DVD, zabezpieczone szybą pancerną.
W pojeździe znajdzie się kabina WC w systemie zamkniętym, dostępna dla niepełnosprawnych, z miejscem do przewijania niemowląt. Podgrzewany zbiornik wody ma mieć pojemność ponad 350 litrów, a pojemnik na fekalia –450 l. Muszla i umywalka wykonane będą ze stali kwasoodpornej. W toalecie znajdą się też: elektryczna suszarka, wieszak, gniazdo 230 V i lustro. Obieg wody w umywalce ma być otwarty, z wyprowadzeniem na międzytorze. Wszystkie urządzenia w toalecie (kran, suszarka, spłuczka, podajnik mydła) mają być uruchamiane przez fotokomórkę.
W kabinie maszynisty mają się znaleźć:
- miejsce na szklankę i napój w opakowaniu
- podświetlany uchwyt na kartkę A5
- wieszak
- mała, zamykana na klucz szafka na narzędzia i rzeczy osobiste
- urządzenie blokujące obsługę pojazdu przez osoby niepowołane
- obrotowy fotel maszynisty z podłokietnikami, regulowanym położeniem wzdłużnym i pochyleniem
- osłony przeciwsłoneczne na szybie czołowej
- oświetlenie diodowe pulpitu w osłonie przeciwsłonecznej
- manometry przewodu układu hamulcowego, przewodu zasilającego układu hamulcowego, wybranego cylindra hamulcowego
- monitor prezentujący istotne napięcia, natężenia i moce
- radiotelefon z awaryjnym, 2-godzinnym zasilaniem
- 2 kolorowe wyświetlacze podglądu monitoringu 15”z podziałką 3×3 i możliwością widoku pełnoekranowego
- klimatyzacja zintegrowania z nawiewem, z filtrem przeciwpyłowym
- bezpieczna szyba czołowa ze spryskiwaczem, wycieraczkami i ogrzewaniem
- boczne szyby przyciemniane, otwierane
- drugi fotel z analogiczną widocznością
- wyjście o szerokości minimalnej 600 mm, z uchwytem antypanicznym, szybą i roletą, otwierane na zewnątrz kabiny, zabezpieczone przed niepowołanym otwarciem
- syrena sterowana ręcznie i nożnie
- sygnalizacja pożarowa
- czuwak aktywny na pulpicie i nożny
- prowadnice na numery obiegów 105×120 mm
- system obserwacji drzwi pasażerskich, opcjonalnie składane lusterka
- poręcze
- gniazdko 230V
Usytuowanie przyrządów ma być zgodne z kartami UIC.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024