Wymogi techniczne wobec taboru kolejowego – część 1

inforail
09.05.2013 10:23
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zamówienia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na zakup 20 pojazdów szynowych jest przykładem szczegółowych wymogów technicznych, jakie są stawiane wobec nowego taboru kolejowego.

flirt_train_760

W podstawowym opisie dostawy pojazdów określono:
  • liczbę zamawianych pojazdów: 20
  • długość przedziału pasażerskiego: min. 25 m
  • pojemność: min. 200 osób (przy 4 os/m2)
  • rodzaj pojazdów: elektryczne zespoły trakcyjne
  • cechy specjalne: możliwość rozbudowania o dodatkowy człon nienapędny, możliwość jazdy w trakcji ukrotnionej
  • przeznaczenie: pasażerskie przewozy regionalne i aglomeracyjne
  • średnioroczne przebiegi: 150 tys. km
  • żywotność: minimum 4 mln km, 30 lat
Podstawowe parametry techniczne przedstawiono w poniższej tabeli:
Parametr, cecha pojazdu
Wartość, opis
Uwagi
Napięcie zasilania
3000 V
 
Napięcie maksymalne podczas hamowania odzyskowego
3900 V
 
Prędkość eksploatacyjna
większa lub równa 160 km/h
 
Maksymalny nacisk na oś
mniejszy lub równy 200 kN
 
Przyspieszenie w zakresie 0-40 km/h
1,1 m/s2
na torze płaskim, przy suchych szynach, przy nominalnym obciążeniu (jeden pasażer = 70 kg)
Zmiana przyspieszenia i opóźnienia
Mniejsza lub równa 1 m/s3
 
Opóźnienie hamowania eksploatacyjne
0,9-1,2 m/s2
na torze płaskim, przy suchych szynach
Opóźnienie hamowania awaryjne
0,9-1,2 m/s2
na torze płaskim, przy suchych szynach
Przedział pasażerski
jednoprzestrzenny
 
Wysokość
max 4,55 m
 
Minimalny promień łuku na torach warsztatowych
100 m
 
Minimalny promień łuku w eksploatacji
160 m
 
Minimalny promień krzywizny toru w płaszczyźnie pionowej
100 m
 
Wysokość podłogi w obrębie wejścia
760 mm +/- 50
Nad poziomem główki szyny
Udział niskiej podłogi
60%
 
Przejście między wysoką a niską podłogą
Stopnie lub pochylnie
 
Obciążenie podłogi
Większe lub równe 500 kg/m2
 
Czas zmiany kabiny
Krótszy niż 3 min
 
System diagnostyki
Pokładowy –dostępny dla maszynisty, stacjonarny –dostępny dla obsługi
 
Obserwacja drzwi pasażerskich
Ze stanowiska maszynisty za pomocą kamer zewnętrznych
 
Przestrzenie do przewozu wózków dla niepełnosprawnych, rowerów, dużego bagażu
Zlokalizowane przy czole pojazdu, oznakowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu
 
Budowa urządzeń i podzespołów
Modułowa, maksymalnie zunifikowana
 
Masa pojazdu
Mniejsza niż 2 tony na metr długości
 
 
Uwagę zwraca wymóg zamawiającego, by długość przedziału pasażerskiego była liczona z pominięciem miejsc, gdzie obecne są szafy aparaturowe i inne, zajmujące co najmniej 20 % szerokości pojazdu.  
Zadanie obserwacji drzwi pasażerskich przydzielono maszyniście, który ma wykorzystywać w tym celu nie lusterka, a kamery zewnętrzne. Drzwi będą otwierane zarówno przez maszynistę z pulpitu, jak i przez pasażerów za pomocą przycisków. Przycisk wewnętrzny ma zapamiętywać polecenie otwarcia przez pasażera. Wewnętrzny przycisk będzie niebieski, a zewnętrzny czerwony. Jazda z otwartymi drzwiami będzie możliwa tylko w trakcie manewrów, przy prędkości do 10 km/h. Maszynista nie będzie miał możliwości wyłączenia blokady drzwi z kabiny.
 Ogólnikowo zapisano wymóg, iż urządzenia w pojeździe muszą być zabezpieczone przed dostawaniem się opiłków z sieci trakcyjnej oraz przed wandalizmem. Wskazano, iż urządzenia w pojeździe nie mogą zakłócać pracy urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Na wyposażeniu pojazdu znajdzie się system detekcji zagrożenia pożarowego, popularny ostatnio w autobusach miejskich. System ma informować maszynistę o zagrożeniu i wskazać jego lokalizację.
Rozmieszczenie piktogramów pozostawiono do uzgodnienia z Zamawiającym. Z pojazdami dostarczone zostanie oprogramowanie diagnostyczne, a później również aktualizacje do niego.
 
 
Parametr, cecha pojazdu
Wartość, opis
Uwagi
Rozruch
Przekształtniki w technologii IGBT
 
Silniki
Asynchroniczne
 
Napięcie obwodów pomocniczych
3 x 400 V 50 Hz
 
Napięcie akumulatorów
Mniejsze lub równe 110 V
 
Przetwornice
Statyczne, zdublowane
 
Bateria
Zasadowa, żywotność 10 lat
 
Maksymalny pobór prądu
2200 A
Dla trójskładu
Maksymalny pobór prądu podczas postoju
200 A
 
Ochrona elektryczna
Filtr sieciowy, odgromnik, ochrona przed przepięciami ponad 6 kV
 
 
W napędzie wykonanym w technologii IGBT zastosowany będzie elektroniczny system przeciwpoślizgowy. W pojeździe znajdzie się licznik energii elektrycznej.
Parametr, cecha pojazdu
Wartość, opis
Uwagi
Koła
Monoblokowe
 
Odsprężynowanie
Dwustopniowe, z izolacją łożysk maźniczych i czopa skrętu lub cięgieł
 
Sprzęg czołowy
Automatyczny
 
Sprzęg międzyczłonowy
Rozłączalny w warunkach warsztatowych
 
Odbieraki prądu
Połówkowe, 2 szt.
 
Hamulec
Pneumatyczny tarczowy, elektryczny odzyskowy i elektrodynamiczny
Dodatkowo pneumatyczny hamulec postojowy
 
Drugi stopień odsprężynowania mają stanowić sprężyny pneumatyczne, a pierwszy –sprężyny stalowe lub gumowe. Zastosowany będzie układ smarowania obrzeży kół. Piasecznice znajdą się na wózkach napędnych. Wózki wyposażone będą też w klocki czyszczące powierzchnię koła.
Nadwozie pudła ma być wykonane z aluminium lub ze stali odpornej na korozję przez 15 lat (w wypadku Stadlera w grę wchodzi oczywiście pudło aluminiowe). Konstrukcja ma spełniać wymagania scenariusza zderzeniowego C1. Powłoki lakiernicze mają posiadać zabezpieczenie przed grafitti. Zabroniono stosowania naklejek (rodzi to pytanie, gdzie znajdą się piktogramy).
Nie dopuszczono stosowania okien wklejanych. Maksymalny czas wymiany okna ograniczono do 2 godzin.
Pojazd posiadać będzie tablice czołowe z diodami LED. W ścianach bocznych znajdą się po 2 tablice, umieszczone za oknami lub wbudowane w nadwozie. We wnętrzu, pod sufitem znajdzie się 6 wyświetlaczy. Kolor tablic określono na pomarańczowy.