Wymogi techniczne wobec taboru kolejowego – część 1
inforail
09.05.2013 10:23
Wymogi techniczne wobec taboru kolejowego – część 1
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zamówienia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na zakup 20 pojazdów szynowych jest przykładem szczegółowych wymogów technicznych, jakie są stawiane wobec nowego taboru kolejowego.
W podstawowym opisie dostawy pojazdów określono:
- liczbę zamawianych pojazdów: 20
- długość przedziału pasażerskiego: min. 25 m
- pojemność: min. 200 osób (przy 4 os/m2)
- rodzaj pojazdów: elektryczne zespoły trakcyjne
- cechy specjalne: możliwość rozbudowania o dodatkowy człon nienapędny, możliwość jazdy w trakcji ukrotnionej
- przeznaczenie: pasażerskie przewozy regionalne i aglomeracyjne
- średnioroczne przebiegi: 150 tys. km
- żywotność: minimum 4 mln km, 30 lat
Podstawowe parametry techniczne przedstawiono w poniższej tabeli:
Parametr, cecha pojazdu
|
Wartość, opis
|
Uwagi
|
Napięcie zasilania
|
3000 V
|
|
Napięcie maksymalne podczas hamowania odzyskowego
|
3900 V
|
|
Prędkość eksploatacyjna
|
większa lub równa 160 km/h
|
|
Maksymalny nacisk na oś
|
mniejszy lub równy 200 kN
|
|
Przyspieszenie w zakresie 0-40 km/h
|
1,1 m/s2
|
na torze płaskim, przy suchych szynach, przy nominalnym obciążeniu (jeden pasażer = 70 kg)
|
Zmiana przyspieszenia i opóźnienia
|
Mniejsza lub równa 1 m/s3
|
|
Opóźnienie hamowania eksploatacyjne
|
0,9-1,2 m/s2
|
na torze płaskim, przy suchych szynach
|
Opóźnienie hamowania awaryjne
|
0,9-1,2 m/s2
|
na torze płaskim, przy suchych szynach
|
Przedział pasażerski
|
jednoprzestrzenny
|
|
Wysokość
|
max 4,55 m
|
|
Minimalny promień łuku na torach warsztatowych
|
100 m
|
|
Minimalny promień łuku w eksploatacji
|
160 m
|
|
Minimalny promień krzywizny toru w płaszczyźnie pionowej
|
100 m
|
|
Wysokość podłogi w obrębie wejścia
|
760 mm +/- 50
|
Nad poziomem główki szyny
|
Udział niskiej podłogi
|
60%
|
|
Przejście między wysoką a niską podłogą
|
Stopnie lub pochylnie
|
|
Obciążenie podłogi
|
Większe lub równe 500 kg/m2
|
|
Czas zmiany kabiny
|
Krótszy niż 3 min
|
|
System diagnostyki
|
Pokładowy –dostępny dla maszynisty, stacjonarny –dostępny dla obsługi
|
|
Obserwacja drzwi pasażerskich
|
Ze stanowiska maszynisty za pomocą kamer zewnętrznych
|
|
Przestrzenie do przewozu wózków dla niepełnosprawnych, rowerów, dużego bagażu
|
Zlokalizowane przy czole pojazdu, oznakowane wewnątrz i na zewnątrz pojazdu
|
|
Budowa urządzeń i podzespołów
|
Modułowa, maksymalnie zunifikowana
|
|
Masa pojazdu
|
Mniejsza niż 2 tony na metr długości
|
|
Uwagę zwraca wymóg zamawiającego, by długość przedziału pasażerskiego była liczona z pominięciem miejsc, gdzie obecne są szafy aparaturowe i inne, zajmujące co najmniej 20 % szerokości pojazdu.
Zadanie obserwacji drzwi pasażerskich przydzielono maszyniście, który ma wykorzystywać w tym celu nie lusterka, a kamery zewnętrzne. Drzwi będą otwierane zarówno przez maszynistę z pulpitu, jak i przez pasażerów za pomocą przycisków. Przycisk wewnętrzny ma zapamiętywać polecenie otwarcia przez pasażera. Wewnętrzny przycisk będzie niebieski, a zewnętrzny czerwony. Jazda z otwartymi drzwiami będzie możliwa tylko w trakcie manewrów, przy prędkości do 10 km/h. Maszynista nie będzie miał możliwości wyłączenia blokady drzwi z kabiny.
Ogólnikowo zapisano wymóg, iż urządzenia w pojeździe muszą być zabezpieczone przed dostawaniem się opiłków z sieci trakcyjnej oraz przed wandalizmem. Wskazano, iż urządzenia w pojeździe nie mogą zakłócać pracy urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Na wyposażeniu pojazdu znajdzie się system detekcji zagrożenia pożarowego, popularny ostatnio w autobusach miejskich. System ma informować maszynistę o zagrożeniu i wskazać jego lokalizację.
Rozmieszczenie piktogramów pozostawiono do uzgodnienia z Zamawiającym. Z pojazdami dostarczone zostanie oprogramowanie diagnostyczne, a później również aktualizacje do niego.
Parametr, cecha pojazdu
|
Wartość, opis
|
Uwagi
|
Rozruch
|
Przekształtniki w technologii IGBT
|
|
Silniki
|
Asynchroniczne
|
|
Napięcie obwodów pomocniczych
|
3 x 400 V 50 Hz
|
|
Napięcie akumulatorów
|
Mniejsze lub równe 110 V
|
|
Przetwornice
|
Statyczne, zdublowane
|
|
Bateria
|
Zasadowa, żywotność 10 lat
|
|
Maksymalny pobór prądu
|
2200 A
|
Dla trójskładu
|
Maksymalny pobór prądu podczas postoju
|
200 A
|
|
Ochrona elektryczna
|
Filtr sieciowy, odgromnik, ochrona przed przepięciami ponad 6 kV
|
|
W napędzie wykonanym w technologii IGBT zastosowany będzie elektroniczny system przeciwpoślizgowy. W pojeździe znajdzie się licznik energii elektrycznej.
Parametr, cecha pojazdu
|
Wartość, opis
|
Uwagi
|
Koła
|
Monoblokowe
|
|
Odsprężynowanie
|
Dwustopniowe, z izolacją łożysk maźniczych i czopa skrętu lub cięgieł
|
|
Sprzęg czołowy
|
Automatyczny
|
|
Sprzęg międzyczłonowy
|
Rozłączalny w warunkach warsztatowych
|
|
Odbieraki prądu
|
Połówkowe, 2 szt.
|
|
Hamulec
|
Pneumatyczny tarczowy, elektryczny odzyskowy i elektrodynamiczny
|
Dodatkowo pneumatyczny hamulec postojowy
|
Drugi stopień odsprężynowania mają stanowić sprężyny pneumatyczne, a pierwszy –sprężyny stalowe lub gumowe. Zastosowany będzie układ smarowania obrzeży kół. Piasecznice znajdą się na wózkach napędnych. Wózki wyposażone będą też w klocki czyszczące powierzchnię koła.
Nadwozie pudła ma być wykonane z aluminium lub ze stali odpornej na korozję przez 15 lat (w wypadku Stadlera w grę wchodzi oczywiście pudło aluminiowe). Konstrukcja ma spełniać wymagania scenariusza zderzeniowego C1. Powłoki lakiernicze mają posiadać zabezpieczenie przed grafitti. Zabroniono stosowania naklejek (rodzi to pytanie, gdzie znajdą się piktogramy).
Nie dopuszczono stosowania okien wklejanych. Maksymalny czas wymiany okna ograniczono do 2 godzin.
Pojazd posiadać będzie tablice czołowe z diodami LED. W ścianach bocznych znajdą się po 2 tablice, umieszczone za oknami lub wbudowane w nadwozie. We wnętrzu, pod sufitem znajdzie się 6 wyświetlaczy. Kolor tablic określono na pomarańczowy.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024