Wykonawca projektu linii do katowickiego lotniska wybrany
Spółka PKP PLKwyłoniła najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie odbudowy liniikolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Linia ta powinna w 2022 r.skomunikować port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową i głównymimiastami regionu.
Wybór projektanta to kolejny etap działań zarządcy kolejowejinfrastruktury zmierzających do odbudowy linii nr 182, która da postulowane odlat kolejowe połączenie konurbacji katowickiej (a obecnie powstającejGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) z Katowice Airport. W ub. tygodniuRegionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję ośrodowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
Cały okres obowiązywania zamówienia – obejmującegozaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to1575 dni. PLK w specyfikacji założyły, że wybrany wykonawca dostarczy m.in.specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dniapodpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisaniaumowy na roboty budowlane.
PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IVkw. 2019 r. a ich zakończenie – w II kw. 2022 r.
W przetargu na projekt i nadzór autorski tegoprzedsięwzięcia oferty złożyło pięć podmiotów. Oferty zostały otwarte wsierpniu br. W ostatnich dniach przedstawiciele PLK informowali o zakończeniuich analizy. Z informacji zamieszczonej następnie na internetowej platformiezakupowej PLK wynika, że jako najkorzystniejszą wybrano ofertę spółki EgisPoland opiewającą na 18,7 mln zł brutto.
Nieeksploatowana obecnie w większości jednotorowa linia nr182 o długości ok. 45 km łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przezbezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowyplanowana jest jej elektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przywsparciu środków UE.
Obecne zamówienie opiera się na dokumentacjiprzedprojektowej, która została przygotowana – z opóźnieniem – w ostatnichdwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniaćm.in. prędkość maksymalną 140 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dlatowarowych. Projekt uwzględni m.in. budowę nowego wiaduktu kolejowego nadautostradą A1.
Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacjiodbudowy linii nr 182 – w jednym zadaniu lub w trzech częściach, z którychpierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowice od strony Tarnowskich Gór.
Chociaż na listach obecnego Krajowego Programu Kolejowegonie wymieniono z nazwy połączenia kolejowego do portu lotniczego Katowice, PLKz końcem ub. roku zapewniały, że mieści się ono na liście podstawowej programu– w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji pod nazwą „Infrastrukturalneprojekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności” (za 1089,8 mln zł).
W dołączonym do dokumentacji obecnego przetargu wzorzeharmonogramu robót (zakładającego ich realizację do maja 2022 r.) pod rubryką”koszt” pojawia się wartość 454,3 mln zł.
Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotniskoz Katowic z wykorzystaniem odbudowanej linii nr 182 miałby wynieść od stronyZawiercia ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu – 55 minut. Wedługwcześniejszych informacji czas przejazdu z wykorzystaniem linii nr 182 odstrony Tarnowskich Gór wyniósłby ok. 50 minut.
„