Wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym przyjęty
Rząd przyjął wponiedziałek wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie to maumożliwić m.in. sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramachplanowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało w poniedziałek, żeRada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie wykazu liniikolejowych o znaczeniu państwowym, przedłożoną przez pełnomocnika rządu ds.Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda.
„Państwo polskie zobowiązało się do realizacji systemukomunikacyjnego wskazanego w koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego.Koncepcja ta określa m.in. sieć linii kolejowych (planowanych do budowy iistniejących), które stanowić będą szkielet systemu transportowego kraju,zapewniający pasażerom dostęp do systemu transportu dalekobieżnego, w tymbezpośredni dojazd do CPK i Warszawy” – czytamy w komunikacie CIR.
W rozporządzeniu usystematyzowano opisaną w koncepcji CPKsieć linii (dla linii planowanych) przez określenie ich numerów, nazwy,przybliżonej długości, a następnie (dla linii planowanych i istniejących)ujęcie całej sieci linii w wykazie linii o znaczeniu państwowym – ze względu naich znaczenie gospodarcze i dla spójności sieci kolejowej.
„Realizacja komponentu kolejowego CPK stanowipodstawowy element przedsięwzięcia pozwalający na skomunikowanie nowego portulotniczego z Warszawą i Łodzią oraz stworzenie ogólnokrajowego systemumiędzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących wszystkieregiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK” – napisano.
Jak wskazano, skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymimiastami – Warszawą i Łodzią – zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej liniikolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK doWarszawy wynoszącego ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Oznacza to,że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdudo podstawowych lotnisk obu miast.
„W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się liniekolejowe w kierunku Płocka i Gdańska oraz Centralnej Magistrali Kolejowejobsługującej m.in. Katowice i Kraków. Nowe linie kolejowe na przecięciach zistniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice, zapewniając możliwośćobsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność wwyznaczaniu tras pociągów. Umożliwi to skierowanie przez CPK większościpociągów międzyregionalnych wyjeżdżających z Warszawy w kierunku zachodnim,zapewniając skomunikowanie CPK z pozostałymi regionami kraju” – tłumaczyCIR.
W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego ma powstaćdworzec kolejowy o wielkości i rozwiązaniach odpowiednich do planowanej liczbypociągów i pasażerów. Skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią, wraz zprzyległymi liniami kolejowymi, stanowi tzw. etap zerowy komponentu kolejowego,obejmujący budowę ok. 140 km nowych linii kolejowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dalsze etapy prac – jak czytamy w komunikacie – mająpozwolić na poprawę skomunikowania CPK ze wszystkimi regionami kraju przezbudowę nowych elementów sieci kolejowej oraz stworzenie ogólnokrajowego systemumiędzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.
„Planuje się uzyskanie połączenia CPK z każdą zgłównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godziny w tzw. etapie pierwszymoraz docelowo w tzw. etapie drugim – w czasie do 2 godzin” – czytamy.
Pod koniec marca br. spółka Centralny Port Komunikacyjnypoinformowała, że ok. 1,6 tys. km nowych linii kolejowych prowadzących z 10kierunków ma powstać do obsługi CPK i Warszawy. Przed otwarciem PortuLotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączącyWarszawę z CPK i Łodzią. Chodzi o 140 km; pociągi będą jeździć tym odcinkiem zprędkością do 250 km/godz.
Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowymzlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy,kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowychoraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.
37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys.hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będziew stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogłobyć rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają sięzakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027r.
„