Wyjazdy na święta z 18 nowych przystanków kolejowych
Krótsze przejazdykoleją w aglomeracjach, więcej miejsc, w których wsiądziemy do pociągu, noweperony z informacją dla pasażera – to efekty uzyskane dzięki projektom za setkimilionów złotych realizowanych z Krajowego Programu Kolejowego.
Od 15 grudnia z nowych możliwości korzystają podróżni.Poprawiła się regionalna komunikacja m.in. na trasie Nysa – Opole, Zgorzelec –Wrocław, Ustka – Słupsk.
Jednym z celów Krajowego Programu Kolejowego jest kolejbardziej dostępna. 18 nowych przystanków w całej Polsce zapewnia od 15 grudniadodatkowy dostęp do kolei.
Polska kolej staje sięcoraz bardziej dostępna. Znacząco zwiększa się liczba peronów i przejść ooczekiwanym przez wszystkich standardzie obsługi, z pełną dostępnością dla osóbo ograniczonych możliwościach poruszania się. Na sieci kolejowej co rokuprzybywają także nowe przystanki, a to istotnie ułatwia podróże. Działania PKPPolskich Linii Kolejowych S.A. przyczyniają się do likwidacji białych plam transportowychna terenie Polski – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu wMinisterstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniukomunikacyjnemu.
To lokalizacje koło mniejszych miejscowości np. UstkaUroczysko, czy Radziszów Centrum, ale także miejsca w aglomeracjach, dziękiktórym pociąg skraca czas podróży. Z nowego przystanku Mokronos Górny narogatkach Wrocławia w ok. 11 min dojedziemy pociągiem do centrum – jazdasamochodem to ok. 25 min. Podobnie w aglomeracji poznańskiej z przystankuPoznań Pobiedziska do Poznania Głównego pojedziemy w 8 minut a samochodem wponad 30 min. Nowe obiekty służą podróżnym m.in. na Podlasiu (np.Orzechowicze), Dolnym Śląsku (m.in. Lubin Stadion), Lubelszczyźnie (LublinZachodni), Opolszczyźnie (Nysa Wschodnia), w Olsztynie (Olsztyn Śródmieście), wWarszawie.
Coraz częściejkorzystamy z efektów inwestycji, które wynikają z realizacji Krajowego ProgramuKolejowego o wartości blisko 76 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.sukcesywnie oddają pasażerom nowe perony, a nowe wiadukty ułatwiająbezkolizyjne bezpieczne podróże koleją. Pociągi wracają na modernizowane trasyi stopniowo zapewniają coraz lepsze podróże – powiedział Ireneusz Merchel,prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W mijającym roku PLK udostępniły na modernizowanych liniachponad 300 komfortowych peronów dostosowanych do obsługi wszystkich podróżnych.Wraz z postępem inwestycji modernizowane są stacje i przystanki na liniachLublin – Warszawa, Kraków – Katowice, Poznań – Szczecin, Kraków – Zakopane,Legnica – Rudna Gwizdanów.
Stacje i przystanki sukcesywnie są dostosowywane do potrzebosób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pomagają w tym windy ipochylnie. Dla osób niedowidzących i niewidomych na stacjach dostępne sątablice informacyjne z alfabetem Braille'a. Tylko w tym roku PLK zamontowały207 wind i pochylni. Prawie 60 stacjizyskało dodatkowe oznakowanie w alfabecie Braille'a.
Kolej wróciła do gryw kolejnych regionach
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Efektem projektów KPK od 15 grudnia są dobre podróże wLegnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym. To dogodna komunikacja Głogowa, przezLegnicę i Lubin do Wrocławia w ok. 1 godz. 30 min. Linia obsługuje połączeniamiędzyregionalne i międzynarodowe, m.in. do Krakowa, Szczecina, Berlina.Elektryfikacja odcinka Węgliniec – Zgorzelec to dla pasażera w podroży ponadkwadrans zysku.
Pociąg jest też konkurencyjnym przewoźnikiem na trasie Opole– Nysa (z krótszym od grudnia o 20 min. przejazdem) oraz Słupsk – Ustka. Siećkolejowa zapewnia lepsze połączenia, gdyż po kilkunastu latach mogły byćprzywrócone pociągi na trasie z Leszna do Głogowa. Do wcześniej uzyskanegoefektu krótkich podróży na trasie Poznań – Piła doszła dodatkowa dostępnośćkolei z nowych przystanków Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo,Bogdanowo.
Pociągiem z nowychperonów bez komunikacji zastępczej
Pociągi wróciły w połowie grudnia na modernizowane trasy: zLublina do Warszawy, z Krakowa do Chabówki i Zakopanego (od weekendu 21.12.2019r.), z Olsztyna do Ełku przez Pisz, a także między Słupskiem a Ustką.Zmieniające się trasy kolejowe stopniowo zapewniają lepsze podróże na krótszychodcinkach, w regionach, między regionami oraz na trasach dalekobieżnych.
Istotne dla sprawnych podróży są budowy i przebudowy mostówi wiaduktów – obiektów zapewniających płynny przejazd pociągów, likwidującychwąskie gardła w komunikacji kolejowej i drogowej. Tylko w tym roku PLKzmodernizowały 140 wiaduktów i 150 mostów.
Inwestycje ułatwiające dostęp do kolei i zwiększającemożliwości podróży realizowane są m.in. ze środków budżetowych, przywspółfinansowaniu ze środków unijnych programów POIiS, CEF Łącząc Europe,Regionalnych Programów Operacyjnych.
„