Wygodniej i bezpieczniej Kolejami Mazowieckimi
Już niedługo pasażerowi Kolei Mazowieckich będą podróżować wygodniej i bezpieczniej. W maju na tory wyjechać mają pierwsze pociągi FLIRT, wyprodukowane przez Stadlera, kilka miesięcy później do dyspozycji podróżnych oddane zostaną wagony Bombardiera. Niestety dostępne one będą tylko dla wybranych. Pozostałych klientów Koleje Mazowieckie chcą zadowolić zmodernizowanymi ezt. Czy to wystarczy, aby przyciągnąć klientów. Jak dotychczas sztuka ta udaje się, przewoźnik notuje bowiem coraz lepsze wyniki, przewożąc coraz więcej pasażerów.
Majowy FLIRT
Zgodnie z zapowiedzią Haliny Sekity –szefowej Kolei Mazowieckich, już w maju br. na mazowieckie szlaki wyjadą pierwsze dwa pociągi FLIRT, wyprodukowane przez firmę Stadler. Docelowo ma ich być 10. Zgodnie z umową będą one sukcesywnie dostarczane do końca 2008 roku. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail, pojazdy te będą jednymi z najnowocześniejszych w Polsce. Są to 4-członowe pociągi, które jednorazowo mogą przewieźć 212 osób na miejscach siedzących i 284 na stojących. Zadowolone mogą być także osoby niepełnosprawne, które będą mogły korzystać ze specjalnie dla nich przygotowanych miejsc. Obecnie pociągi są przygotowywane do prób, które są niezbędne do wydania przez Urząd Transportu Kolejowego świadectwa dopuszczalności do eksploatacji na terenie Polski.
Push and pull tylko pull
Także w tym roku, tyle że we wrześniu, Koleje Mazowieckie rozpoczną eksploatację piętrowych wagonów typu push&pull. Niestety w pierwszym okresie ich kursowania nie będzie można wykorzystać pełni ich możliwości. Przewoźnik planuje, jak powiedział Piotr Szprendałowicz, wicemarszałek województwa mazowieckiego, już niebawem ogłosić przetarg na wynajem lokomotyw, które w okresie od 1 września 2008 roku do 31 sierpnia 2010 roku będą jedynie ciągnąć wagony. Jest, zdaniem Marszałka najbardziej korzystne rozwiązanie dla Spółki. Docelowo obsługę Bombardierów ma zapewnić 11 lokomotyw, które Kolej Mazowieckie zakupią za środki pozyskane z obligacji wyemitowanych w ramach współpracy z Agencją Rozwoju Mazowsza SA.
Kolejne szynobusy
Ważnym, zdaniem Haliny Sekity, elementem polityki taborowej Kolei Mazowieckich jest także zakup szynobusów. Obecnie Spółka myśli o pozyskaniu kolejnych 15 takich pojazdów. Mają one zostać skierowane na trasy, na których występują mniejsze potoki pasażerskie. Szynobusy są tańsze w eksploatacji, a dzięki temu umożliwiają uruchomienie kolejnych połączeń. W ten sposób Koleje Mazowieckie chcą reaktywować następne, dziś nieczynne linie kolejowe.
EZT ciągle w służbie
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Koleje Mazowieckie nie rezygnują także z zakupów ezt. Kolejne używane pociągi zostaną zakupione z środków pochodzących z podwyższenia kapitału zagranicznego i emisji obligacji. Będzie ich 18. Następne 20 sztuk czteroczłonowych jednostek mazowiecki przewoźnik chce pozyskać, korzystając z unijnych pieniędzy, zaś 22 pociągi mają zostać zakupione w związku z EURO 2012. Te składy przewoźnik chce skierować na lotnisko Okęcie. Obsługa tej linii powierzona została …SKM Warszawa. Koleje Mazowiecki nie poddają się jednak. Jak twierdzi Roman Sielecki, dyrektor biura strategii i rozwoju Kolei Mazowieckich miejsca na tej linii wystarczy dla dwóch przewoźników. Warto w tym miejscu dodać, iż w tym celu Koleje Mazowieckie jako potencjalny beneficjent wystąpiły z wnioskiem do Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie zakupu pociągów ze środków Funduszu Spójności w ramach działania „7.3 Transport Miejski w obszarach metropolitarnych VII osi priorytetowej Transport przyjazny środowisku”.
Poza tym Spółka systematycznie modernizuje pociągi zakupione od PKP Przewozy Regionalne.