Wszystko o strategii taborowej PKP Intercity. Co za nami, co przed nami?
W chwili obecnejSpółka PKP Intercity realizuje inwestycje taborowe w oparciu o przyjętą strategiętaborową na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku.
Jej założenia, to co udało się zrobić, a także to co jeszczeprzed nami, przedstawił wiceminister Andrzej Bittel.
Zgodnie z celami strategii:
– pociągi PKP IC będą zestawiane w blisko 80% z nowego lubzmodernizowanego taboru,
– ok. 80% taboru pasażerskiego wyposażonego będzie wgniazdka elektryczne,
– w 94% taboru pasażerowie skorzystają z klimatyzacji,
– w co najmniej 77% taboru podróżni podłączą się dobezprzewodowego Internetu,
– każdy pociąg PKP IC ma zapewniać przestrzeń przystosowanądla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery.
W ramach realizacji poprzedniej strategii taborowej,obowiązującej w latach 2007-2015, PKP IC:
– zakupiła 59 nowych wagonów oraz zmodernizowała 496wagonów,
– zakupiła 20 nowych lokomotyw oraz zmodernizowała 104lokomotywy,
– zrealizowane zostały umowy na dostawy 60 elektrycznychzespołów trakcyjnych (dalej EZT), tj. 20 szt. serii ED250, 20 szt. serii ED160i 20 szt. serii ED161.
Z kolei w ramach strategii PKP IC zaplanowała:
– zakup 185 nowych wagonów oraz modernizację 703 wagonów,
– zakup 118 nowych lokomotyw oraz modernizację 198lokomotyw.
Realizując strategię w 2019 r. PKP IC zawarła:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– umowy na naprawę i modernizację 14 EZT serii ED74, któresą obecnie wyłączone z eksploatacji – planuje się, że proces modernizacji iodbiór 14 EZT nastąpi w 2023 r.,
– kontrakt na dostawę 12 nowych EZT.
W efekcie podejmowanych dotychczas działań w zakresieinwestycji w tabor kolejowy PKP IC, według stanu na dzień 31 grudnia 2019 roku,dysponuje:
– około 1380 wagonami wykorzystywanymi w procesieeksploatacyjnym, których średni wiek wynosi 30,3 roku,
– około 300 lokomotywami wykorzystywanymi w procesieeksploatacyjnym, których średni wiek wynosi 36,5 roku,
– 60 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, których średniwiek wynosi 4,5 roku.
Po zakończeniu realizacji przez PKP IC inwestycjinakreślonych w strategii:
– tabor wagonowy starszy niż 30 lat będzie stanowił około74% ogółu eksploatowanego taboru, przy czym ok. 83% z nich będą stanowić wagonypo przeprowadzonej modernizacji;
– lokomotywy starszeniż 30 lat będą stanowiły około 62% ogółu eksploatowanego taboru, przy czym ok.91% z nich będą stanowić lokomotywy po przeprowadzonej modernizacji.
Ministerstwo Infrastruktury bazując na danych udostępnionychprzez Urząd Transportu Kolejowego, szacuje, że w 2023 roku:
– elektryczne zespołytrakcyjne starsze niż 30 lat będą stanowić około 58% ogółu eksploatowanych EZT;
– wagony starsze niż 30 lat będą stanowić około 88% ogółueksploatowanych wagonów;
– lokomotywy starsze niż 30 lat będą stanowić 85% ogółueksploatowanych lokomotyw.
„