Wszystkie Sundecki odebrane przez Koleje Mazowieckie
30grudnia 2015 roku Koleje Mazowieckie odebrały ostatnie wagony piętrowe orazlokomotywę Gamma, wyprodukowane przez firmę PESA Bydgoszcz S.A. Tym samymzostał zrealizowany cały kontrakt na 24 pojazdy.
Składybyły testowane m.in. w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KMwagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się szkolenia maszynistów.
-Cieszę się niezmiernie z faktu dokonania końcowych odbiorów wagonów piętrowychi lokomotyw wyprodukowanych w bydgoskiej PESIE. Chciałoby się rzec, gdzie sąteraz ci wszyscy ?życzliwi?, którzy nie dawali szans na zrealizowanie tegozamówienia do końca 2015 roku. A tak zupełnie na poważnie, to oświadczam, żetym sposobem Koleje Mazowieckie zrealizowały w 100 procentach swoje inwestycjetaborowe związane z absorbcją środków unijnych perspektywy 2007 ? 2013. Todobra wiadomość u progu Nowego Roku, głównie dla podróżujących po Mazowszunaszymi pociągami ? powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektoreksploatacyjny ?Kolei Mazowieckich – KM?. ? A słowa podziękowań należą sięwszystkim pracownikom PESA i Kolei Mazowieckich, którzy przyczynili się dosukcesu polskiego projektu pociągów push-pull. Jeszcze tylko pozostaje przeszkolićmaszynistów i innych pracowników do obsługi pojazdów i w połowie stycznia 2016roku powinny wyruszyć na trasy ? dodał Sulima.
PesaSUNDECK? to pierwsze pojazdy kolejowe tego typu, wyprodukowane przez polskiegoproducenta. W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywyelektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowychwagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160km/h.
-Zamknięcie realizacji kontraktu na dostawy pojazdów, których przed nami nikt wPolsce nie budował, to ogromna satysfakcja na koniec niełatwego dla nas 2015roku ? powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESA Bydgoszcz SA. ? Końcoweodbiory wszystkich Sundecków potwierdziły, że sprostaliśmy rygorystycznymwymaganiom Kolei Mazowieckich, a to pozwala ze spokojem oczekiwać eksploatacjii pierwszych ocen tych, dla których ten wysiłek wspólnie z przewoźnikiempodjęliśmy ? pasażerów ? dodał Tomasz Zaboklicki.
Przewoźnikinformuje, że wagony wyróżniają się nowoczesnym designem, przyjaznym,przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację,bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej orazmonitoring gwarantujący bezpieczeństwo podróżnych. W wagonach sterowniczychznajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (spełniającewymogi TSI PRM) z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymiw platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wartośćkontraktu na 24 pojazdy to około 267 mln zł, z czego blisko 170 mln zł todofinansowanie z Unii Europejskiej.
Nowepiętrowe zestawy będą kursować na trasach, na których pasażerowie moglispotykać dotychczas składy Bombardiera. W pierwszej kolejności pojadą doRadomia, ale także do Płocka czy Łukowa.
„