Wstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej – za cztery lata
Cztery lata mapotrwać przygotowywanie wstępnego studium wykonalności Kolei Metropolitalnej wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W środę (12 sierpnia) władze GZMpodpisały wartą 5,5 mln zł umowę na opracowanie tego strategicznego dlakomunikacji w regionie dokumentu.
Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM -działającego od 2018 r. związku 41 samorządów; wśród jego ustawowych zadań jesttransport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiejczterowariantowa koncepcja takiej kolei była gotowa w styczniu ub. roku; potempowstał jeszcze do niej suplement.
W lutym br. GZM ogłosiła przetarg na wstępne studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej. Ma to być opracowanie, który uszczegółowizałożenia zawarte w koncepcji, oceni ich zasadność, techniczne możliwości ichzastosowania oraz oszacuje koszty związane z realizacją. Celem ma byćuczynienie kolei kręgosłupem systemu transportu publicznego w Metropolii.
W przetargu na wstępne studium wykonalności wpłynęły czteryoferty, które otwarto w kwietniu – jak wówczas informowano, opiewały one na5,5-8,4 mln zł brutto. Najtańszą złożyła spółka WYG International (obecnieDatabout). W środę właśnie z nią przedstawiciele GZM podpisali umowę.
Cytowany w środowym komunikacie biura prasowego Metropoliiprzewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak podkreślił, że choć czteroletniokres realizacji może wydawać się długi, przy inwestycjach finansowanych zpieniędzy publicznych, opracowanie tego rodzaju studium to jeden zobowiązkowych etapów, po którym można przejść już do kolejnych działań.
„Prace nad dokumentem podzieliliśmy na etapy, aby w ichtrakcie otrzymywać analizy częściowe. Pozwolą nam one rozpocząć prace wmiejscach, które są kluczowe dla dalszego rozwoju transportu szynowego wMetropolii. Już teraz wiemy, że wzmocnienia wymagają szlaki na trasie Gliwice –Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tychy Lodowisko – Katowice –Tarnowskie Góry” – dodał przewodniczący zarządu GZM.
Odpowiedzialny w zarządzie Metropolii za transport GrzegorzKwitek zasygnalizował, że studium będzie pomocne w realizacji inwestycji wramach rządowego programu Kolej Plus, o dofinansowania z którego Metropoliabędzie starała się wraz ze swoimi gminami członkowskimi.
W ramach studium powstanie m.in. model ruchu obejmujący GZM.Jak podkreśliła dyrektor departamentu planowania transportu w Databout JoannaSarbiewska, będzie to największy model w Polsce, obejmujący ponad 100 liniikolejowych, po których poruszają się codziennie tysiące pociągów: pasażerskichi towarowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Odwzorowanie i analityka wszystkich występującychzależności na tak dużym obszarze będą wyzwaniem, biorąc pod uwagę cel –uzyskanie jak najbardziej optymalnego rozkładu jazdy, przy jednoczesnymzachowaniu cykliczności i dużej częstotliwości kursowania pociągów” –zaznaczyła przedstawicielka wykonawcy. Wskazała, że przy powstawaniu studiumm.in. wykorzystane zostaną autorskie narzędzia spółki do wielowariantowychanaliz.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami GZM ma zawierać dwarodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza powstanie za około półtora roku i obejmiem.in. budowę nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Maodpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnympoprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych czyparkingów dla samochodów. Ma także zawierać symulacje zapotrzebowania na tabororaz propozycje lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych kolei.
Koncepcja docelowa powstanie w ciągu czterech lat i obejmiem.in. prognozę ruchu osób, propozycję oferty przewozowej wraz z koncepcjąrozkładu jazdy pociągów oraz analizę zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywaćlokalizacje i wielkość zaplecza technicznego kolei.
Wykonawca studium przygotuje również plan działańinwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych oraz zaproponuje modelintegracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Ponadto, ma przeanalizowaćróżne modele własności operatora Kolei – chodzi o określenie, czy operatorem mabyć np. własna spółka GZM czy firma zewnętrzna. W studium znajdą się takżerekomendacje sposobu pozyskania taboru, jego serwisowania oraz utrzymaniazaplecza. Częścią dokumentu będzie analiza finansowania inwestycji.
Wykonawca studium ma wziąć pod uwagę realizowane i planowaneinwestycje spółki PKP PLK oraz plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.Władze Metropolii zastrzegają, że po wykonaniu wstępnego studium konieczne będąkolejne dokumenty obejmujące poszczególne odcinki zarekomendowane dorealizacji.(PAP)
„