Wspólny bilet tylko z PKP IC, PR i PKP SKM?
Wspólny bilet, jakowspólna taryfa dla kilku przewoźników kolejowych, powinien wejść w życie razemz nowym rozkładem jazdy, czyli na początku grudnia tego roku – poinformował PAPwiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
„Zakładamy, że wspólny bilet kolejowy wejdzie w życiewraz z nowym rozkładem jazdy, czyli na początku grudnia tego roku. Plan minimumzakłada przystąpienie do wspólnego biletu spółki Przewozy Regionalne, SKMTrójmiasto i PKP Intercity” – powiedział wiceminister.
W tej sprawie odbyły się już dwa spotkania robocze, wktórych uczestniczyli przedstawiciele niemal wszystkich województw i Warszawy.Wiceminister poinformował, że kolejne spotkanie w tym gronie zapowiedziano na30 sierpnia.
„Mam nadzieję, że po sierpniowym spotkaniu, zarządywojewództw zadeklarują w ciągu dwóch tygodniu, czyli do połowy września, czy sązainteresowane nową taryfą” – dodał Bittel.
Zgodnie z ideą wspólnego biletu kolejowego im dalej pasażerbędzie jechał, tym mniejsza będzie opłata za przejazd, chodzi o tzw. taryfędegresywną.
Jak zaznaczył wiceminister, koszt wdrożenia i utrzymaniasystemu poniesie Skarb Państwa. „Ten element zabezpieczy PKPInformatyka” – poinformował Bittel.
„Przedsięwzięcie realizujemy krok po kroku. Chcemyzachęcić pasażera do korzystana z kolei przy pomocy dobrze skonstruowanejtaryfy, która będzie konkurencyjna w stosunku do innych taryf i dzięki temuwięcej osób skorzysta z przejazdu pociągami” – dodał wiceszef resortuinfrastruktury.
Bittel przyznał, że w łatwiejszej sytuacji, jeśli chodzi oprzystąpienie do nowej taryfy, są ci spośród marszałków, na terenie którychdziałają wyłącznie Przewozy Regionalne.
Wiceminister powiedział, że dla województw, gdzie nalokalnych trasach jeżdżą tylko Przewozy Regionalne, oszacowano już, o ileniższe byłyby wpływy marszałków z tytułu opłat za bilety i o ile zwiększy sięliczba przewiezionych pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdaniem Bittela koszt wprowadzenia wspólnego biletu dlakażdego z województw „to od kilkunastu do kilkudziesięciu tys. złrocznie”. „Ten koszt zostanie wyrównany, nawet jeśli wzrost liczbypasażerów będzie dużo niższy niż 1 proc.” – zauważył Bittel.
„Koszty z punktu widzenia spółek i województw będęminimalne, a korzyści z punktu widzenia pasażerów, z tego że przyciągniemynowych klientów na kolej, że namówimy ich być może do tego, żeby nie jeździlisamochodami, aby korzystali z ekologicznego transportu kolejowego, te korzyścibędą ogromnie” – powiedział wiceminister.
Wiceminister powiedział też, że wejście w życie wspólnejtaryfy nie oznacza, że zniknie działający od początku września ubiegłego rokuPakiet Podróżnika, który umożliwia kupno na jednym blankiecie biletu naprzejazd pociągami PKP Intercity, Polregio i PKP SKM w Trójmieście.
„Założenie jest takie, że system ma podpowiadaćnajbardziej korzystną ofertę. Jeżeli w danym momencie najkorzystniejszymrozwiązaniem będzie kupienie odrębnych biletów poszczególnych przewoźników, tosystem wskaże takie rozwiązanie. Jeżeli najkorzystniejsze będzie wzięciePakietu Podróżnika, to takie rozwiązanie wskaże system. Jeżeli najkorzystniejszybędzie wspólny bilet to on zostanie wskazany” – stwierdził Bittel.
„Chodzi o to, żeby dać pasażerowi wybór i pokazać jakiema możliwości. Zakładamy, że jeśli system będzie działał poprawnie, tonajkorzystniejszą oferta będzie wspólny bilet” – dodał.
Wiceminister nie wykluczył, że jeśli wspólny bilet odniesiesukces, to następnym etapem będzie rozszerzenie tego przedsięwzięcia natransport kołowy.
„