Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wspólny bilet na Pomorzu

inforail
04.01.2017 15:22

W Pomorskiem do 2020r. ma być wdrożony wspólny system poboru opłat za przewozy w transporciezbiorowym oraz jednolitej informacji pasażerskiej, zwany biletemelektronicznym. Jako pierwsi mają z niego skorzystać pasażerowie w Słupsku iStarogardzie Gdańskim.

List intencyjny dotyczący wdrożenia na obszarze województwapomorskiego wspólnego dla wszystkich organizatorów transportu, operatorów iprzewoźników – systemu poboru opłat za przewozy w transporcie zbiorowym orazjednolitej informacji pasażerskiej podpisali w środę w Gdańsku marszałkowiewojewództwa pomorskiego, przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk ?Gdynia ? Sopot, miast: Wejherowo, Tczew, Starogard Gdański, Słupsk, Chojnice,Ustka a także Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej ispółek, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz Przewozów Regionalnych.

Zakłada się, że taki sam system płacenia za przejazdtransportem publicznym w całym województwie będzie możliwy do końca czerwca2020 roku. Całkowity koszt wdrożenia systemu ma wynieść 55 mln zł; 85 proc. tejkwoty ma być pokryte z funduszy unijnych.

Marszałek województwa Mieczysław Struk podkreślił, że celemtworzenia jednolitego, zintegrowanego systemu jest przede wszystkim zwiększenieudziału publicznego transportu zbiorowego w ogólnej liczbie podróżymieszkańców.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak wyjaśnił, że”dzięki planowanemu systemowi będziemy mogli zapłacić za przejazdy zarówno gotówką,kartą płatniczą lub kartą miejską, smartfonem, czy w przyszłości elektronicznymdowodem osobistym, a niezależnie od środków transportu i ilości przesiadeksystem wybierze najkorzystniejszą dla pasażera ofertę”. Grzelak nie mawątpliwości, że „to będzie rewolucja, która zmieni podejście do komunikacjipublicznej na terenie całego województwa () i dokonamy skoku cywilizacyjnego”.

Kierownik biura integracji transportu urzędumarszałkowskiego w Gdańsku, Krzysztof Rudziński tłumaczył, że „system nie będzieod razu naliczał i pobierał opłaty za przejazd, tylko na koncie pasażeraodnotuje wykonany przejazd, a jeżeli w ciągu dnia wykona on kilka przejazdówróżnymi środkami przejazdu, to system w nocy sprawdzi czy można jezoptymalizować, czyli wybrać takie taryfy, żeby dla pasażera było najtaniej idopiero wtedy obciąży konto pasażera za cały dzień”.

Powiedział, że w ramach systemu działać będą: informacjapasażerska, planer podróży dla osób niepełnosprawnych oraz tzw. produktykomercyjne, w ramach których opłaty za przejazd mogą być powiązane np. z opłatąwstępu do muzeum, opłatą parkingową. „System nie ujednolica, nie narzucataryfy, każdy przewoźnik, organizator przewozów ma swoją taryfę” -podkreślił.

„Naszym zamierzeniem docelowym jest połączenie tego systemuw tzw. pętlę morza Bałtyckiego, dlatego współpracujemy ze Szwedami, Finami iEstończykami” ? dodał. Wyjaśnił, że Polak wyjeżdżając z Gdańska będzie mógłpłacić w taki sam sposób za przejazd np. w Helsinkach, Sztokholmie czyTallinie.

Powiedział, że korzystanie z transportu publicznego ma byćprzede wszystkim zdecydowanie prostsze. „Pasażer nie będzie musiał sięzastanawiać nad taryfą, jaki ma bilet kupić, gdzie, tylko wsiądzie do pojazdu,płaci i koniec”-przekonywał. Ocenił, że na taką skalę, może to być pierwszytaki system w kraju.

Prezes zarządu PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście,Maciej Lignowski nie ma wątpliwości, że wdrożenie systemu będzie oznaczało dlaspółki jako przewoźnika, ale też dla pasażerów zdecydowane ułatwienie wzakresie sprzedaży, kontroli biletów. „Usprawni się informacja dla podróżnychoraz system zakupu biletów () będzie to też bardziej opłacalne dlakorzystających z transportu publicznego” ? dodał.

Struk zwrócił uwagę, że wdrożenie planowanego systemu opłatza przejazdy bardzo ułatwi życie turystom odwiedzającym region. Podał, żerocznie Pomorze odwiedza ok. 8 mln osób zatrzymujących się na co najmniej dobę.”Na obszarze metropolitalnym chcemy także wykorzystać projektowany systemroweru miejskiego” ? dodał. Zaznaczył, że system jest otwarty i możliwe jestprzystąpienie kolejnych organizatorów przewozów lub przewoźników.

Rudziński poinformował, że do końca kwietnia mają byćprzygotowane podstawowe założenia funkcjonalne, przetarg na pilotaż i systemdocelowy ma być ogłoszony do grudnia 2018 r., budowa i wdrożenie systemupilotażowego w Słupsku i w Starogardzie Gdańskim ma się zakończyć do maja 2019r. a budowa i wdrożenie systemu docelowego do 2020 r.

Wiceprezydent Słupska, Marek Biernacki zaznaczył, żewdrożenie wspólnego systemu opłat za przejazdy bardzo zintegruje Słupsk zpozostałą częścią województwa. Zapewnił, że miasto jest przygotowane dowdrożenie pilotażu systemu.