Wspólna oferta przewozowa w rejonie Drezna w Saksonii

inforail
26.07.2014 16:09

W okolicach Drezna funkcjonuje od 16 lat wspólny system taryfowy dla różnych form komunikacji publicznej. System ten obejmuje miasto Drezno oraz trzy powiaty: miśnieński, szwajcarii saksońskiej oraz w części budziszyński. Dla 13 różnych przewoźników obowiązują: wspólne rozkłady, wspólna taryfa oraz jednolity system biletowy.

bez_nazwy_1_760

Powstanie wspólnego systemu

Związek Transportowy Górnej Elby (Zweckverband Verkehrsverbund Oberelbe, w skrócie: Z-VOE) został utworzony 17 stycznia 1994 roku. Udziałowcami są: miasto Drezno, powiaty Miśnia, Budziszyn, Szwajcaria Saksońska – wschodnie Rudawy oraz 13 firm przewozowych. Związek powstał na podstawie prawa obowiązującego w kraju związkowym Saksonii. Na jego czele stoją obecnie: starosta powiatu miśnieńskiego oraz prezydent Drezna. Zgromadzenie Związku składa się z 30 delegatów i obraduje dwukrotnie w ciągu roku. Na zgromadzeniu ustalany jest podział zadań, zmiany taryf, projekty rozwojowe. Celem Związku jest stworzenie w regionie transportu publicznego efektywnego i jak najbardziej przyjaznego dla klienta. Jednym z najważniejszych zadań było od początku stworzenie efektywnego systemu przesiadkowego pomiędzy wszystkimi systemami transportu: miejskiego, kolejowego, autobusowego, promowego.

Podmiotem wykonawczym Związku jest Verkehrsverbund Oberelbe GmbH (VVO), przy czym związek jest jego jedynym udziałowcem. Podmiot ten realizuje budżet związku, jest organizatorem dla przewozów kolejowych oraz koordynatorem dla komunikacji autobusowej, tramwajowej i promowej, w tym dla regionalnych firm transportowych. Wspólny system transportowy ze wspólnymi rozkładami, taryfami i jednolitym systemem biletowym uruchomiono w maju 1998 roku.

Związek i VVO współpracuje z 13 firmami transportowymi objętymi systemem wspólnych rozkładów i wspólnej taryfy.

Zasięg działania

Wspólny system komunikacji publicznej zarządzany przez VVO obejmuje powierzchnię 4 800 km2, a w tym: całe miasto Drezno (Landeshauptstadt Dresden), całe powiaty miśnieński (Landkreis Meißen) oraz Szwajcarii Saksońskiej (Landkreis Sächsische Schweiz – Osterzgebirge) oraz zachodnią część powiatu budziszyńskiego (Lankreis Bautzen). Obszar ten jest zamieszkały przez ok. 1,2 mln osób (w tym Drezno ok. 530 tys.). Wspólny obszar taryfowy podzielony jest na 21 stref taryfowych, z których największą jest miasto Drezno.
W skład systemu wchodzą linie autobusowe i tramwajowe w Dreźnie, kolej S-Bahn, kolej regionalna (DB Regio i Städtebahn Sachsen), dwie linie kolei wąskotorowych, autobusy regionalne oraz promy na Łabie. System obejmuje ponadto linie specjalne: tramwaj wiejski (Kirnitzschtalbahn w Bad Schandau), dwa wyciągi w Dreźnie, kolejkę linowo-terenową i najstarszą kolej podwieszaną w Dreźnie, które jako usługi o charakterze turystycznym nie są włączone do jednolitego systemu taryfowego. Specjalnymi taryfami objęte są także połączenia autobusowe i kolejowe do Czech (Teplice, Tisc, Decin), gdzie opłaty można wnosić w czeskich koronach.

Efekty funkcjonowania
Wspólną ofertą przewozową objęte są przewozy na ponad 300 liniach:
– 26 linii kolejowych;
– 186 regionalnych linii autobusowych;
– 66 linii autobusowych miejskich;
– 13 linii tramwajowych;
– 18 promów i linii specjalnych.
System obejmuje niemal 3,8 tys. przystanków, w tym najwięcej, bo ponad 3,5 tys., przystanków autobusowych.

Stworzenie systemu pozwoliło na korzystanie przez pasażerów z dobrodziejstwa skoordynowanych w całej sieci rozkładów, wspólnej taryfy i systemu biletowego. Liczba obsługiwanych pasażerów systematycznie rośnie.

Budżet roczny Związku nieco przekracza 100 mln euro, a największą pozycją wydatków – ponad 80% – dotyczy zamawiania usług lokalnych połączeń kolejowych. Przychody z biletów osiągają w całym systemie poziom 147 mln euro rocznie, a ponad połowę wpływów osiąga się z biletów okresowych, czyli od stałych pasażerów. Roczna liczba przejazdów przekracza 200 mln.

VVO koordynuje także programy modernizacji i rozwoju infrastruktury przystankowej, dojść do przystanków, parkingów P+R. Zarządza także centrum mobilności udzielając pasażerom porad i informacji.

W przeprowadzanych corocznie badaniach marketingowych ocena satysfakcji pasażerów wypada całkiem dobrze – waha się pomiędzy bardzo zadowolony a zadowolony.