Wrocław: Remonty dworców w woj. dolnośląskim nie tylko na EURO 2012
Wrocław Psie Pole, Bolesławiec czy Jelenia Góra –to tylko niektóre z dworców, które wyremontowaliśmy w ciągu dwóch ostatnich lat. Na następne lata planujemy odnowienie kolejnych obiektów, w tym Dworca Głównego we Wrocławiu.
PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu ma pod swoją opieką ponad czterysta dworców na terenie województwa opolskiego i dolnośląskiego. Od kilku lat intensywnie remontujemy dworce kolejowe w naszym regionie. W 2008 roku odnowiliśmy siedem na terenie województwa dolnośląskiego i cztery w opolskim. Część remontów zostało zaplanowanych na kolejne lata. Te zlokalizowane we Wrocławiu są przygotowywane z myślą o Euro 2012. Po zakończonych remontach dworce staną się miejscami atrakcyjnymi i przyjaznymi zarówno dla mieszkańców, jak i pasażerów.
Co już za nami
Część remontów jest już za nami. Do tej pory odnowiliśmy kilkanaście dworców. W 2008 roku były to obiekty w Okmianach, Bolesławcu, Janowicach Wielkich, Świerzawie, Zgorzelcu Ujeździe, a także wrocławskie dworce przygotowywane z myślą o Euro 2012, czyli Żerniki i Psie Pole (koniec w 2009 r.). Z kolei w opolskim były to budynki dworcowe w Szydłowie, Domaszowicach, Chrościcach i Zawadzkim.
Zakres prac na poszczególnych obiektach był bardzo zróżnicowany. Najbardziej kompleksowe remonty przeprowadzono w województwie opolskim na dworcach w Domaszowicach i Zawadzkim. Oprócz elewacji odnowiono tam również wnętrza obiektów. Podobnie było z dworcami w województwie dolnośląskim. Tutaj całościowo odremontowano dworce w Zgorzelcu Ujeździe, Bolesławcu, Wrocławiu Żernikach oraz na Psim Polu.
Remont części dworców rozpoczął się w 2008 i trwał do 2009 roku. W Lizawicach, Świdnicy Przedmieściu, Jaworze oraz Dąbrowie Oleśnickiej wykonano prace polegające na wymianie pokrycia dachowego. Podobne wykonano w 2009 roku na dworcach w Szewcach, Skokowej, Żarowie i Miękini. W tym ostatnim rozpoczęto również remont elewacji.
W lutym tego roku sfinalizowano również rewitalizację dworca w Jeleniej Górze. Wykonano tam nie tylko częściowy remont elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, ale również gruntownie odnowiono hall, a także dostosowano obiekt dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zdążyć z dworcami na Euro 2012
Bezsprzecznie najważniejszą i najbardziej kosztowną inwestycją najbliższych lat będzie rewitalizacja Dworca Głównego we Wrocławiu wraz z placem przeddworcowym. W ubiegłym roku rozstrzygnęliśmy konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną. Wygrała go warszawska pracownia projektowa Grupa 5. Obecnie trwają prace nad projektem wykonawczym. W listopadzie zamierzamy rozpisać przetarg na wykonanie robót budowlanych.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem maszyny i robotnicy wejdą na dworzec w 2010 roku. Przebudowa dworca powinna potrwać około dwóch lat. W tym czasie będzie on zamknięty. W zastępstwie uruchomimy dworzec tymczasowy, który będzie się mieścił w budynku magazynu ekspedycji bagażowej przy ulicy Suchej 10/12.
To jednak nie wszystkie renowacje wrocławskich dworców przeprowadzane z myślą o Euro 2012. Oprócz dwóch wyremontowanych na Żernikach i Psim Polu, zajmiemy się odnową tych na Mikołajowie, Leśnicy, Praczach i Kuźnikach. Pieniądze na te remonty są już zarezerwowane. Inwestycje wystartują w 2010 roku, a zakończą się w 2011 roku. Łączny ich koszt to ponad osiem milionów złotych.
Prace na małych eurodworcach obejmą między innymi odnowienie wnętrz i elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz instalacji, a także dostosowanie budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy wszystkich obiektach planujemy budowę miejsc parkingowych.
Nie tylko na Euro 2012
Oprócz dworców szykowanych na Euro 2012 planowane są roboty na innych obiektach. W województwie dolnośląskim są to budynki dworcowe w Pieńsku (2009/2010 –remont elewacji i dachu), Malczycach (2010 –dach i elewacja) oraz w Środzie Śląskiej (2010 –dach, elewacja, podjazd dla osób niepełnosprawnych).
Ważną inwestycją, która planujemy w 2010 roku na Opolszczyźnie jest rewitalizacja dworca w Brzegu. Prace podzieliśmy na dwa etapy. W pierwszym z nich przeprowadzimy remont elewacji, stolarki okiennej i drzwiowej oraz placu przeddworcowego (zakończy się on do grudnia 2010). Drugi natomiast obejmie instalacje i odnowienie klatek schodowych (koniec 2011 rok). Pierwsza część inwestycji pochłonie około trzech milionów złotych i zostanie prawdopodobnie dofinansowana ze środków miasta.