Wrocław: Nowy rozkład – nowe możliwości
W niedzielę, 13.12.2009 r., wszedł w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Daje on mieszkańcom Dolnego Śląska wiele nowych możliwości podróżowania.
Przede wszystkim znacznie zwiększy się liczba połączeń w aglomeracji wrocławskiej. Reguła jest prosta –gdzie najwięcej pasażerów, tam i najwięcej połączeń. Najbardziej zyskają mieszkańcy Oleśnicy: rano będą mieli do dyspozycji pociąg co 15-20 minut (to częstotliwość autobusu miejskiego!). Poza tym co pół godziny (w szczycie) dojedziemy z Wrocławia do Wołowa i Obornik Śląskich. Kolejna nowość: niektóre kursy z kierunku Opola, które dotychczas kończyły trasę na Wrocławiu Głównym, zostają wydłużone do wrocławskich Pracz Odrzańskich (przez Kuźniki). Dzięki temu poprawimy dojazd w północno-zachodnie rejony miasta. Po co biec z peronu na autobus i przeciskać się przez miasto? Teraz wygodniej (i znacznie szybciej!) dojedzie się pociągiem.
Nie samą pracą człowiek żyje, dlatego w rozkładzie jazdy pojawia się całkowicie nowa propozycja: nocny pociąg Wrocław –Oleśnica. Z dworca głównego odjedzie w soboty i niedziele o godz. 00:35 (możliwość przesiadki z miejskich autobusów nocnych). Dzięki temu wszyscy, którzy chcieli przyjechać do Wrocławia na wieczorny seans w kinie, teatrze, operze –czy po prostu pobawić się w jednym z tysiąca pubów, teraz mogą tanio i bezpiecznie wrócić do domu pod Wrocławiem.
Przewozy Regionalne mają dobre wiadomości również dla wszystkich wyjeżdżających na weekend z Wrocławia. Radykalnie zwiększa się liczba przyspieszonych połączeń weekendowych, będzie ich ponad 20! Zasadą ich funkcjonowania jest odjazd z Wrocławia w piątkowe popołudnie i powrót w niedzielę pod wieczór. Kierunek? Niemal każdy: Kłodzko, Międzylesie, Wałbrzych, Jelenia Góra, Lubań Śl., Głogów, Kluczbork, Łódź, Kędzierzyn Koźle oraz Kielce.
Połączenia interREGIO od samego początku cieszą się dużym zainteresowaniem podróżnych –teraz będzie ich jeszcze więcej. Co dwie godziny z Wrocławia do Krakowa (i dalej do Rzeszowa, Przemyśla) –to już znamy z poprzedniego rozkładu. Nowością będą wydłużone pociągi Legnica –Przemyśl i Poznań –Przemyśl. Ruszyły również kursy Wrocław –Bielsko Biała (przez Żory, Rybnik) oraz Wrocław –Olsztyn (przez Poznań, Toruń).
Przewozy Regionalne w nowym rozkładzie jazdy na kilku trasach są szybsze od innych przewoźników. Oto kilka przykładów:
•InterREGIO „Światowid”Wrocław Gł. (13:39) –Przemyśl (21:50): czas podróży krótszy aż o 73 minuty od swojego „kolegi”u innego przewoźnika;
•„Widawa”Łódź Kaliska (16:13) –Wrocław Gł. (20:08): 15 minut szybciej niż inny przewoźnik, poza tym jest to jedyny pociąg, który jedzie z Łodzi do Wrocławia poniżej 4 godzin;
•Głogów (07:20) –Wrocław Gł. (09:05): 4 minuty szybciej niż inny przewoźnik.
Dolny Śląsk jest jednym z niewielu województw, gdzie funkcjonuje dwóch przewoźników regionalnych. Nie oznacza to, że „Przewozy Regionalne”i „Koleje Dolnośląskie”(bo o nich mowa) walczą ze sobą –wręcz przeciwnie. Dzięki dobrej współpracy zarówno obu przewoźników jak i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego (organizatora przewozów) udało się stworzyć system wygodnych, krótkich przesiadek między pociągami obu przewoźników. Funkcjonować on będzie m.in. w Kłodzku Głównym, Jaworzynie Śląskiej i Legnicy. Zyskają obie spółki przewozowe –ale przede wszystkim wygrywa Pasażer.