Wrocław: Modernizacja linii kolejowej E59
Remont 13 kilometrów torów, dziewięciu wiaduktów i mostu na Odrze, to niektóre z elementów projektu modernizacji linii kolejowej E59 na terenie Wrocławia. Realizacja ma zakończyć się w połowie 2014 r. Prace prowadzone w obrębie Wrocławia są częścią projektu modernizacji linii E59 na odcinku stolica Dolnego Śląska – granica województwa dolnośląskiego. Dzięki realizacji inwestycji pociągi na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, co skróci czas podróżny z Wrocławia do granicy województwa o 20 minut. Jak powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej dyrektor projektu Józef Gąsior, zakres prac modernizacyjnych w obrębie Wrocławia obejmuje m.in. remont 13 km linii kolejowej, w tym prace przy torach, sieci trakcyjnej oraz w systemie sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja obejmuje też modernizację lub budowę dziewięciu wiaduktów w obrębie miasta. Remonty przejdą także: przystanek Wrocław Mikołajów oraz stacja Wrocław Popowice. 'Projekt zakład również budowę nowego przystanku kolejowego Wrocław Osobowice Cmentarz’ – poinformował Gąsior. Na modernizowanych przystankach powstaną nowe perony, wiaty osłaniające miejsca siedzące na peronach oraz elektroniczny system informacji dla podróżnych.
Projekt zakłada również budowę ekranów akustycznych w miejscach wyznaczonych na podstawie badań hałasu oraz budowę przejść dla zwierząt.
Na terenie Wrocławia trwają prace na szlaku Wrocław Osobowice – Wrocław Popowice – Wrocław Mikołajów oraz między Pręgowem a stacją Wrocław Osobowice.
Całość realizacji projektu modernizacji linii E59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego zakłada roboty budowlane na 58-kilometrowym odcinku linii kolejowej. Prace rozpoczęły się w 2009 r. W pierwszych dwóch lat zakończono prace na 8-km odcinku Skokowa-Żmigród. Gotowy jest również jeden tor z Pręgowa do Obornik Śląskich oraz z Obornik Śląskich do Skokowej.
Modernizacja odcinka z Wrocławia do Rawicza (granica woj. dolnośląskiego) ma się zakończyć w połowie 2014 r., a całkowity koszt projektu to ponad 1,5 mld zł.
Linia kolejowa E59 (Świnoujście-Szczecin-Poznań-Wrocław-Chałupki) stanowi fragment międzynarodowego ciągu transportowego Malmo-Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. To najkrótsze połączenie kolejowe Skandynawii z Europą Środkową i Bałkanami.
Projekt modernizacji linii realizują PKP Polskie Linie Kolejowe przy wsparciu środków z Funduszu Spójności.