Wrocław: Kolejny etap wdrożenia systemu ERTMS rozpoczęty

inforail
29.03.2010 13:36
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły umowę na opracowanie dokumentacji przetargowej dla systemu ERTMS/ETCS poziom 2, przewidzianej do realizacji w trybie „projekt i budowa”w ramach modernizacji linii E 59. W dniu 25 marca 2010 roku zawarta została umowa pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a konsorcjum w składzie: SENER Sp. z o.o. (lider) SENER INGENIERIA Y SISTEMAS, S.A. Koszt wykonania dokumentacji wynosi 138.550,00 euro netto i jest współfinansowany z Funduszu Spójności. Wyłoniony w toku postępowania przetargowego wykonawca ma za zadanie opracować następujące dokumenty:
Etap I Dokumenty Bazowe w okresie 80 dni od podpisania umowy:
Etap I a Bazowy Opis Przedmiotu Zamówienia (Program Funkcjonalno –Użytkowy);
Etap I b Bazowy Opis Przedmiotu Zamówienia na Nadzór i Zarządzanie Projektem;
Etap I c Bazowe Rozbicie Ceny Ofertowej.
Etap II Dokumenty właściwe na projekt i zabudowę systemu ERTMS (ETCS i GSM-R) dla linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław –Poznań w okresie 140 dni od podpisania umowy:
Etap II a Opis Przedmiotu Zamówienia (Program Funkcjonalno –Użytkowy);
Etap II b Rozbicie Ceny Ofertowej;
Etap II c Obliczenia Planowanych Kosztów Prac oraz Planowanych Kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym.
Etap III Dokumenty właściwe na nadzór i zarządzanie projektem na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław –Poznań w okresie 170 dni od podpisania umowy:
Opis Przedmiotu Zamówienia na Nadzór i Zarządzanie Projektem.
Zaplanowany całkowity czas realizacji projektu to 200 dni od momentu podpisania umowy.
Dokumenty Bazowe będą wykorzystane do opracowania materiałów przetargowych na zabudowę systemu ERTMS na innych liniach. Dokumenty właściwe zostaną wykorzystane do ogłoszenia przetargu w formule „projektuj i buduj”na zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i systemu ERTMS/GSM-R na odcinku Wrocław –Poznań linii E59.
22 lipca 2009 roku, Komisja Europejska decyzją nr 2009/561/WE, przyjęła Europejski Masterplan Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem kolejowym (ERTMS),w którym określono linie do wyposażenia w dwóch perspektywach czasowych, do 2015 i 2020 roku, narzucając jednocześnie wymóg wyposażania w systemy ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R wszystkich linii modernizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej. Polskie Linie Kolejowe zostały wyznaczone do realizacji tego projektu i ich strategia zakłada wyposażenie w system ERTMS wszystkich linii wskazanych przez Komisję Europejską.
Dzięki wprowadzeniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), możliwe będzie udoskonalenie działalności polskiego transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa oraz wygody podróżowania. ERTMS ma doprowadzić także do zlikwidowania barier występujących w transporcie między krajami Unii Europejskiej i ulepszenia płynności przemieszczania się ludzi i towarów pomiędzy krajami.
Linia kolejowa E 59 Świnoujście –Szczecin –Poznań –Wrocław –Chałupki stanowi fragment międzynarodowego ciągu transportowego z Malmö–Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Jest ona objęta „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych”(AGC) oraz stanowi element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN) w skład, której wchodzą drogi i linie kolejowe, porty lotnicze, morskie, rzeczne, drogi wodne oraz terminale przeładunkowe.