Wrocław Główny także gotowy!
inforail
03.06.2012 21:57
Wrocław Główny także gotowy!
Po Poznaniu i Warszawie Wschodniej także dworzec Wrocław Główny został otwarty dla podróżnych. Nastąpiło to 1 czerwca br. Obiekt w ciągu dwóch lat przeszedł generalną modernizację, dzięki czemu stał się połączeniem historycznej bryły z nowoczesnymi rozwiązaniami na miarę XXI wieku.
Prace budowlane na dworcu rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku. Od tego czasu zmienił się on diametralnie. Kompleksowa modernizacja objęła plac przed dworcem, który stał się oazą zieleni zaprojektowaną w formie wysp poprzecinanych deptakami spacerowymi z małą architekturą (nowe oświetlenie, ławki, kosze). Na placu posadzono też nowe drzewa. Nawiązaniem do tradycji jest odtworzenie po obu stronach wejścia głównego, od strony ulicy Piłsudskiego historycznych tarasów. Przed każdym z dwóch tarasów postawiono dworcowe fontanny.
Metamorfozę przeszedł budynek główny wraz z holem kasowym. W trakcie remontu wykonano prace konserwatorskie, dzięki którym pomieszczenia odzyskały dawny blask i historyczne piękno. Dworzec stał się bardziej funkcjonalny, dzięki wykonaniu nowych klatek schodowych z windami, a także schodów ruchomych w holu. W całkowicie nowy sposób zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnego. W zachodniej części holu kasowego znajduje się informacja turystyczna i dziewięć kas biletowych (PKP IC, Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie) oraz poczekalnia. We wschodniej natomiast: informacja kolejowa, centra obsługi klienta, które ruszą jeszcze przed Euro 2012 i poczekalnia VIP. Oprócz tego w holu zostaną ustawione automaty z napojami i przekąskami, a pod schodami ruchomymi bankomaty. W budynku głównym na czas Euro 2012 zostaną tymczasowo zaaranżowane dwa pomieszczenia, w których znajdą się punkty gastronomiczne.
Dużo zmian widać również na peronach i w tunelach. Prace w tych miejscach miały charakter odtworzeniowy. Odrestaurowano chociażby stalowe elementy konstrukcyjnych hal peronowych czy odtworzono świetliki. Modernizacja odbywała się przy konsultacji z konserwatorem zabytków. Nowym elementem jest fragment hali peronowej zadaszony membraną pomiędzy dwoma historycznymi halami. Z punktu widzenia podróżnych największym atutem jest pojawienie się schodów ruchomych na perony od strony tunelu miejskiego, a także taśm bagażowych przy schodach prowadzących do tunelu centralnego. Osoby niepełnosprawne dostaną się na peron za pomocą nowych wind i platformy przyschodowej przy peronie 5.
Nowością jest również tzw. dworzec nocny, przypominający swoim wyglądem wagon. Składa się on z trzech kondygnacji skomunikowanych ze sobą schodami i windą. Na jego podziemnym poziomie zlokalizowano zaplecze techniczne, a także toalety, również dla osób niepełnosprawnych, na parterze zaś hol. Na piętrze znajdują się: poczekalnia i toalety wraz przestrzenią przeznaczoną na lokal gastronomiczny. Ekologicznym rozwiązaniem umiejscowionym na dachu budowli są kolektory słoneczne służące do podgrzewania wody w budynku. Przy Pawilonie Południowym ustawiono dwa kontenery z małą gastronomią.
W ramach inwestycji dostosowano do realiów XXI wieku system nagłośnienia, elektronicznej informacji dla podróżnych i monitoringu. O bezpieczeństwo pasażerów będzie dbało 250 kamer stałych i obrotowych, na które podgląd będzie miała ochrona dworca, Policja i Straż Ochrony Kolei.
Pod placem wybudowano parking podziemny na 217 samochodów. Prowadzą do niego dwa wjazdy: od strony ulicy Peronowej (wjazd) i Piłsudskiego (wjazd/wyjazd). Parking podziemny jest skomunikowany zarówno z placem przed dworcem (klatki schodowe i windy –pawilony A1 i A2), jak i budynkiem głównym. We wschodniej części placu ulokowano parking typu „kiss and ride”i postój taxi.
Inwestycja o wartości prawie 362 mln zł otrzymała niemal 181 mln zł dofinansowania w ramach Priorytetu VII Transport przyjazny środowisku, Programu Infrastruktura i Środowisko.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024