Wracają bezpośrednie połączenia kolejowe Warszawa – Lublin. Po jednym torze

inforail
11.12.2019 12:45

Od niedzieli 15grudnia przywrócone zostaną bezpośrednie połączenia kolejowe Warszawa – Lublin.Ruch będzie się odbywać po jednym torze modernizowanej obecnie linii kolejowejnr 7. Zakończenie wszystkich prac na tej linii planowane jest w 2022 r.

„Mówimy o zakończeniu pewnego etapu inwestycji, któryprzywraca obsługę pasażerską na jednym torze. Tam już są zrobione przystanki,jesteśmy gotowi do tego, żeby nowy rozkład jazdy, który będzie obowiązywał odweekendu, przywrócił pociągi na ten odcinek” – powiedział na briefingu prasowymw środę w Lublinie członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch.

Bresch powiedział, że przywrócona zostanie komunikacja”bezpośrednio, tą najkrótszą drogą” z Lublina do Warszawy, a także przywróconyzostanie ruch regionalny na odcinku między Nałęczowem a Lublinem.

Obecnie pociągi na trasie Lublin – Warszawa kursują objazdemprzez Lubartów, Parczew i Łuków. W nowym rozkładzie jazdy PKP od 14 grudnia pozmodernizowanym torze przez Puławy i Dęblin na trasie Lublin-Warszawa pojedzie11 par pociągów PKP Intercity oraz cztery pary pociągów Przewozów Regionalnych.Dodatkowo dwie pary pociągów będzie jeździło dalej trasą przez Parczew i Łuków.

Czas przejazdu najszybszym pociągiem po zmodernizowanymtorze – jak informuje PKP – wyniesie ok 2 godz. 16 minut. „To jeszcze nie jestjakieś szalone przyspieszenie. Nie można tu mówić jeszcze o przyspieszeniu zewzględu na to, że jeszcze prowadzone są roboty, są ograniczenia prędkości. Tojest nadal plac budowy” – powiedział dziennikarzom dyrektor zakładu liniikolejowej PKP PLK w Lublinie Andrzej Matysiewicz.

Obecnie trwają prace przy budowie drugiego toru linii nr 7,który ma być gotowy do końca przyszłego roku. Prowadzone są też roboty przybudowie łącznicy kolejowej między liniami 7 i 68. To połączenie, nowym torem,linii prowadzącej z Lublina do Stalowej Woli z linią do Warszawy umożliwiomijanie stacji Lublin przez pociągi towarowe, a to z kolei da możliwośćuruchomienia kolei aglomeracyjnej.

Pierwotny termin zakończenia inwestycji przewidziany był napoczątek 2020 r., ale ze względu na zejście z budowy głównego wykonawcy prac w2018 r. ostateczny termin został zmieniony i przesunięty do 2022 roku.

Firma Astaldi jesienią ub. roku zaprzestała wykonywaniakontraktu na prace między Dęblinem a Lublinem. W końcu marca tego roku PKP-PLKpodpisała umowy z nowymi wykonawcami: firmą Budimex na odcinek Dęblin–Nałęczóworaz z firmą Track Tec Construction na odcinek Nałęczów–Lublin.

„Mniej więcej rok temu byliśmy w sytuacji, gdy ta budowabyła bez wykonawcy. Mieliśmy wtedy też wielki problem z podwykonawcami, którzyzostali pozostawieni przez wykonawcę bez rozliczenia. Te wszystkie problemyudało nam się rozwiązać” – powiedział Bresch.

Modernizacja linii nr 7 Lublin – Warszawa jest jednym znajwiększych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Po zakończeniuinwestycji czas przejazdu najszybszego pociągu między Lublinem a Warszawąskróci się do około 1h 30 min. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h.Powstanie 77 nowych peronów i 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych, którepoprawią komfort obsługi.

Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 WarszawaWschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin,etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to ponad 2,9 mld zł.