Wraca EN 443/442 z wagonami Warszawa – Praga; więcej połączeń do Czech

inforail
18.05.2021 09:45

W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na podróże Koleje Czeskie w porozumieniu z Ministerstwem Transportu Republiki Czeskiej i zagranicznymi przewoźnikami partnerskimi stopniowo odmrażają poszczególne dalekobieżne połączenia.

Część z nich wróciła do normalnej eksploatacji już w kwietniu i maju, dalsze wzmocnienie ruchu będzie kontynuowane w czerwcu. W kilku etapach w tym miesiącu ČD odnowią pełną ofertę codziennych połączeń dalekobieżnych, realizowanych na zlecenie Ministerstwa Transportu. Stopniowo będą uruchamiane połączenia nocne, jednak niektóre z nich będą początkowo dostępne tylko w ograniczonym zakresie. Pasażerowie znajdą aktualne połączenia kolejowe w wyszukiwarce na stronie www.cd.cz oraz w stale aktualizowanej aplikacji My Train.

Aktualne zmiany w kwietniu i maju

Po wznowieniu pełnej lub prawie pełnej oferty na liniach Ex2 Praga - Ołomuniec - Vsetín - Púchov, Ex6 Praga - Pilzno - Cheb, R17 Praga - Czeskie Budziejowice / Czeskie Velenice i R20 Praga - Děčín, które miały miejsce w kwietniu, większa oferta od 20 maja 2021 roku powróci również na liniach Ex3 Praga - Brno - Wiedeń, R10 Praga - Hradec Králové i R15 Praga - Ústí nad Labem - Cheb. Stopniowo rośnie również liczba połączeń na linii Ex1 między Pragą a Ostrawą.

Zmiany od początku czerwca

Kolejna faza odmrażania przewozów dalekobieżnych planowana jest na przełom maja i czerwca, zmiany będą obowiązywać zwykle od 1 czerwca 2021 roku. W godzinach szczytu kolejny pociąg IC wzmocni ofertę między Pragą a Ostrawą, jedna para połączeń zostanie ponownie obsłużona przez jednostkę Pendolino. Łącznie na tym odcinku będzie kursować 12 par pociągów bezpośrednich Kolei Czeskich, w tym 4 pary połączeń SC Pendolino.

Część ruchu międzynarodowego powróci także do normy sprzed epidemii. Dwie pary pociągów EC Metropolitan, które nadal kursują na skróconej trasie Praga - Štúrovo, ponownie będą kursować do Budapesztu. Jednocześnie wzmocniony zostanie ruch między Pragą a Warszawą. Na tej trasie codziennie kursować będzie ponownie jedna para pociągów ekspresowych, które dotychczas, poza jednym dniem w tygodniu, kursowały tylko między Boguminem a Warszawą. Od początku czerwca zostanie wznowiona także eksploatacja wagonu sypialnego bezpośredniego między Pragą a Zurychem.

Zmiany od połowy czerwca i później

Duża liczba dotychczas ograniczonych pociągów będzie kursować na swoich regularnych trasach od połowy czerwca, zwykle od 13 czerwca 2021 roku. W transporcie krajowym zapewniona będzie pełna obsługa Ekspresu Południowego na linii Ex7 Praga - Czeskie Budziejowice / Czeski Krumlow oraz ograniczenia na R23 Kolín - Ústí nad Labem i R12 Brno - Šumperk.

Zmiany w transporcie międzynarodowym będą bardziej znaczące. Pełna liczba połączeń zostanie ponownie zapewniona na liniach Ex5 Praga - Děčín - Drezno - Berlin i Ex1 Praga / Ostrawa - Żylina / Banská Bystrica (połączenia międzynarodowe na Słowację), na linii Ex6 Praga - Pilzno – Monachium wszystkie pociągi będą jeździć również na odcinku Praga - Pilzno. W kierunku Słowacji ponownie będzie można podróżować połączeniami nocnymi EN 443/442 Słowacja Praga - Ostrawa - Poprad-Tatry - Koszyce - Humenné, w których zostanie uruchomiony bezpośredni wagon sypialny Praga - Warszawa.

Od początku lipca ČD zniesie ograniczenia na niektórych pozostałych trasach krajowych i we współpracy z ZSSK i MÁV wznowi eksploatację wagonów sypialnych bezpośrednich między Pragą a Budapesztem.