Wpływ stacji Brzeszcze Jawiszowice na wykorzystanie wagonów WL i Bc
W ramach aktualnieobowiązującego rozkładu jazdy pociągów edycji 2016/2017 (ważny od 11.12.2016 r.do 09.12.2017 r.), pociąg międzynarodowy nr 402/403 „Silesia” relacji KrakówGłówny – Zebrzydowice (Bohumin) – Kraków Główny ma postój między innymi nastacji Brzeszcze Jawiszowice.
Jak informuje MIB rozszerzenie siatki postojów handlowychdla pociągu „Silesia” zostało zaproponowane przez przewoźnika kolejowego, tj.PKP Intercity ze względu na liczne wystąpienia społeczności lokalnej Brzeszcz ozapewnienie dostępu do transportu kolejowego. W związku z zawieszeniemwykonywania połączeń regionalnych linią kolejową nr 93, mieszkańcy regionu naodcinku Oświęcim – Czechowice Dziedzice zostali pozbawieni dostępu dopasażerskich przewozów kolejowych. Regionalny ruch pasażerski na ww. odcinkubył prowadzony do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2014/2015, kiedy kursowało7 par pociągów osobowych uruchamianych przez Koleje Śląskie Sp. z o.o. Odwejścia w życie rozkładu jazdy 2015/2016 (tj. od 13.12.2015 r.) przewoźnik tenzrezygnował z prowadzenia pociągów regionalnych na ww. trasie. W związku zpowyższym, wprowadzenie od 11 grudnia 2016 r. nowego postoju na stacjiBrzeszcze Jawiszowice było odpowiedzią na wystąpienia społeczne, a obecnie macharakter pilotażowy, polegający na zbadaniu przez PKP Intercity S.A. popytu nausługi przewozowe na tym odcinku.
W toku prac nad nowym rozkładem jazdy 2017/2018, którywejdzie w życie w dniu 10 grudnia 2017 r., spółka PKP Intercity S.A.zaproponowała zmiany w kursowaniu dwóch pociągów międzynarodowych, tj. pociągu”Silesia” i pociągu nr 406/407 „Chopin” relacji Warszawa Wschodnia –Zebrzydowice (Wiedeń) – Warszawa Wschodnia. Zmiana ta polega na połączeniu ww.pociągów nocnych w jeden i kursowaniu pociągu „Chopin” trasą realizowanąobecnie przez pociąg „Silesia” tj. przez Kraków, a nie Katowice, z postojem nastacji Brzeszcze Jawiszowice. Zmiana ta ma, według informacji przekazanychprzez MIB, na celu:
– realizację ustaleń międzynarodowych prowadzonych przez PKPIntercity z Kolejami Czeskimi, Austriackimi, Słowackimi i Węgierskimi. Napodstawie prowadzonych badań przez polskiego przewoźnika, największe potoki dlapociągów międzynarodowych w kierunku południowym generują aglomeracje:warszawska i małopolska, a dopiera na kolejnym miejscu jest konurbacja śląska.Ponadto, realizacja przewozów międzynarodowych przez Kraków do/z Warszawyspełnia również oczekiwania przewoźników zagranicznych, zwłaszcza KoleiCzeskich,
– zmniejszenie zapotrzebowania na wagony sypialne (WL) iwagony z miejscami do leżenia (Bc), które mogą być wykorzystywane w ramachnocnych połączeń międzywojewódzkich,
– poprawę wyniku finansowego pociągu „Chopin”, a co za tymidzie zmniejszenie zapotrzebowania na rekompensatę ze środków budżetu państwa,wypłacaną przewoźnikowi z tytułu wykonywania przewozów,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I dalej MIB informuje, że w związku ze zmianą trasykursowania pociągu „Chopin”, tj. przez Kraków, na stacji Czechowice Dziedzicezaplanowano w ramach nowego rozkładu jazdy skomunikowanie tego pociągu zpociągiem nr 1404/4102 „Wysocki” relacji Warszawa Wschodnia – Bielsko-Biała –Warszawa Wschodnia, kursującym przez Częstochowę i Piotrków Trybunalski.Ponadto, pociąg „Wysocki” będzie pełnił funkcję dojazdową jako pierwszy pociągw dobie z Katowic do Warszawy (odjazd ok. godz. 4.53), a także jako ostatni wWarszawy do Katowic (przyjazd ok. godz. 23.43). Godziny kursowania pociągu”Wysocki” będą zbliżone do godzin kursowania pociągu „Chopin”, który obecnieodjeżdża z Katowic w kierunku Warszawy o godz. 4.33 i w relacji przeciwnej, doKatowic przyjeżdża o godz. 23.51.
Jako uzupełnienie oferty międzynarodowej w ramach rozkładujazdy pociągów 2017/2018 planowane jest uruchomienie pociągu EC 101/100″Moravia” relacji Katowice – Wiedeń – Katowice, skomunikowanego w Brzecławiu iOstrawie z pociągami do/z Budapesztu i Pragi. Planowany jest odjazd pociągu zestacji Katowice ok. godz. 5.24 i powrót do Katowic ok. godz. 22.35.
„