Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Firma Siemens produkuje szeroką gamę wózków do różnych pojazdów szynowych, do których należą:
Wagony metra
Tramwaje
Koleje miejskie
Lokomotywy
Wagony osobowe
Pociągi
Wózki produkowane są w zakładzie Siemens Transportation Systems w Graz w Austrii. Tradycja produkcji taboru kolejowego w Graz sięga 1854 roku. Rocznie w zakładach Siemens produkowane jest około 2500 wózków, w czym uczestniczy 850 pracowników. Produkcja jest w wysokim stopniu zautomatyzowana i zrobotyzowana. W zakładzie pod jednym dachem pracują monterzy i projektanci, a dodatkowo prowadzona jest współpraca z Uniwersytetem Technicznym w Graz, który przoduje w zakresie techniki kolejowej.
Wózki projektowano mając na względzie bezpieczeństwo eksploatacji, płynną jazdę, wysoką niezawodność, niskie koszty cyklu życia, łatwość utrzymania i modułowość budowy. Koncepcję budowy modułowej wózków przyjęto na samym początku projektowania, tak aby spełnić wszystkie różnorodne wymagania. Najwyższe wymogi techniczne dotyczą wózków, które znajdują zastosowanie w lokomotywach dużych prędkości, zespołach trakcyjnych dla kolei dużych prędkości, oraz lokomotywach towarowych dużej mocy. Wózki Siemens znalazły zastosowanie w tak różnorodnych pojazdach jak:
Lokomotywy Siemens Taurus o mocy 6 MW i prędkości maksymalnej 230 km/h
Zespoły ICE 3 dla Deutsche Bahn
Pojazdy szynowe Avanto dla lekkiej kolei pasażerskiej
Dla lokomotyw elektrycznych produkowane są następujące wózki:
SF1
SF2
SF3
SF6
Siemens SF1
SF 1 to dwuosiowy wózek dla lokomotyw o prędkości maksymalnej 230 km/h. Konstrukcja ta znalazła zastosowanie w lokomotywach Railjet dla kolei austriackich OBB. Na etapie projektowym uwzględniono zarówno wysoką prędkość maksymalną jak i niską jakość krętych torowisk na trasach alpejskich. Konstrukcja jest spawana, skrzynkowa i składa się z dwóch podłużnic z obniżeniem na środku, połączonych w środku poprzecznicą, a na końcach –belkami czołowymi. Zestawy kołowe są prowadzone trójpunktowo. Każda obudowa łożyska zestawów kołowych jest umocowana w tulejach gumowych, co umożliwia odpowiednie osiowe ułożenie się zestawu w trakcie jazdy po łukach. Hamulce zamocowane są na oddzielnym wale i obejmują 2 tarcze hamulcowe. Ich demontaż jest możliwy bez demontowania innych komponentów. Zastosowano sprężynowy hamulec postojowy. Każdą oś napędza trójfazowy silnik asynchroniczny o mocy ciągłej 1,6 MW. Napęd z silnika jest przekazywany przez wałek atakujący na koło zębate i wał drążony na osi. Silnik wraz z przekładnią są zamontowane do ramy wózka. Siła napędowa z wózka na nadwozie lokomotywy jest przekazywana poprzez gniazdo w obniżonej poprzecznicy, tak iż punkt przekazywana siły znajduje się jedynie 420 mm nad główką szyny. Wózek wyposażono w system smarowania obrzeży kół oraz piasecznice.
Tabela 1. Dane techniczne wózka Siemens SF1.
Wózek
SF1
Maksymalna prędkość jazdy
230 km/h
Maksymalny nacisk na oś
21,5 t
Moc ciągła przypadająca na zestaw kołowy
1600 kW
Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu na zestaw kołowy
75 kN
Rozstaw osi
3000 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
1150 mm / 1070 mm
Najmniejszy promień łuku
120 m
Masa
ok. 18 t
Siemens SF2
SF2 powstał jako wózek do lokomotywy czterosystemowej BR189 dla DB Cargo AG. Opracowano również wersję dostosowaną do szerokiego toru. Rama wózka, podobnie jak w wypadku SF1, wykonana jest jako skrzynkowa. Zaprojektowano ją z dużym zapasem wytrzymałości. Rozstaw osi zmniejszono do 2900 mm w porównaniu do lokomotyw BR152, tak aby uzyskać lepsze zachowanie się wózka w łukach. W trakcie projektowania dążono do zminimalizowania sił w kontakcie koło-szyna. Zestawy kołowe są prowadzone trójpunktowo. Wózek od SF1 poza zmniejszonym rozstawem osi odróżnia się większym rozmiarem kół oraz zamocowaniem tarcz hamulcowym na kołach. Wózek opcjonalnie wyposaża się w system smarowania obrzeży kół oraz piasecznice.
Tabela 2. Dane techniczne wózka Siemens SF2.
Wózek
SF2
Maksymalna prędkość jazdy
140 km/h
Maksymalny nacisk na oś
22 t
Moc ciągła przypadająca na zestaw kołowy
1600 kW
Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu na zestaw kołowy
75 kN
Rozstaw osi
2900 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
1250 mm / 1170 mm
Najmniejszy promień łuku
80 m
Masa
ok. 17 t
Siemens SF3
SF3 to platforma konstrukcyjna opracowana do lokomotyw spalinowo-elektrycznych Eurorunner –serii 2016 kolei OBB. Wózek może być wykorzystywany zarówno do lokomotyw małej jak i dużej mocy, z naciskiem na oś do 22 t i prędkości maksymalnej do 160 km/h. W mocowaniu zestawów kołowych zastosowano rozwiązania z wózków SF1 i SF2. Trójfazowy silnik asynchroniczny zamocowano do ramy wózka, a przekładnię –do osi. Połączenie wózka z nadwoziem jest realizowane za pomocą czopa oraz elastomerowych zderzaków pokrytych manganem. W odróżnieniu od SF1 i SF2, czołownice mają przekrój rurowy zamiast prostokątnego. Inne różnice to mały rozstaw osi i mniejsza moc przypadająca na zestaw kołowy.
Tabela 3. Dane techniczne wózka Siemens SF3.
Wózek
SF3
Maksymalna prędkość jazdy
160 km/h
Maksymalny nacisk na oś
22 t
Moc ciągła przypadająca na zestaw kołowy
750 kW
Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu na zestaw kołowy
62,5 kN
Rozstaw osi
2700 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
1100 mm / 1020 mm
Najmniejszy promień łuku
120 m / 100 m
Masa
ok. 14 t
Siemens SF6
SF 6 to trzyosiowy wózek opracowany dla lokomotyw towarowych EG3100 kolei duńskich, prowadzących ciężkie pociągi. Wózek wykonywano później w wersji szerokotorowej, normalnotorowej i wąskotorowej. Silniki zawieszone są częściowo na osi, w systemie tramwajowym za nos. Rama wózka składa się z dwóch podłużnych dźwigarów, dwóch czołownic oraz dwóch poprzecznic. Każdy zestaw kołowy jest napędzany poprzez trójfazowy, asynchroniczny silnik. Środkowy zestaw kołowy posiada większy luz poprzeczny, tak aby uniknąć niszczenia szyn w łukach.