Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wózki Siemens dla lokomotyw elektrycznych

inforail
16.05.2012 23:09
Firma Siemens produkuje szeroką gamę wózków do różnych pojazdów szynowych, do których należą:
  • Wagony metra
  • Tramwaje
  • Koleje miejskie
  • Lokomotywy
  • Wagony osobowe
  • Pociągi
Wózki produkowane są w zakładzie Siemens Transportation Systems w Graz w Austrii. Tradycja produkcji taboru kolejowego w Graz sięga 1854 roku. Rocznie w zakładach Siemens produkowane jest około 2500 wózków, w czym uczestniczy 850 pracowników. Produkcja jest w wysokim stopniu zautomatyzowana i zrobotyzowana. W zakładzie pod jednym dachem pracują monterzy i projektanci, a dodatkowo prowadzona jest współpraca z Uniwersytetem Technicznym w Graz, który przoduje w zakresie techniki kolejowej.
Wózki projektowano mając na względzie bezpieczeństwo eksploatacji, płynną jazdę, wysoką niezawodność, niskie koszty cyklu życia, łatwość utrzymania i modułowość budowy. Koncepcję budowy modułowej wózków przyjęto na samym początku projektowania, tak aby spełnić wszystkie różnorodne wymagania. Najwyższe wymogi techniczne dotyczą wózków, które znajdują zastosowanie w lokomotywach dużych prędkości, zespołach trakcyjnych dla kolei dużych prędkości, oraz lokomotywach towarowych dużej mocy. Wózki Siemens znalazły zastosowanie w tak różnorodnych pojazdach jak:
  • Lokomotywy Siemens Taurus o mocy 6 MW i prędkości maksymalnej 230 km/h
  • Zespoły ICE 3 dla Deutsche Bahn
  • Pojazdy szynowe Avanto dla lekkiej kolei pasażerskiej
Dla lokomotyw elektrycznych produkowane są następujące wózki:
  • SF1
  • SF2
  • SF3
  • SF6
Siemens SF1
SF 1 to dwuosiowy wózek dla lokomotyw o prędkości maksymalnej 230 km/h. Konstrukcja ta znalazła zastosowanie w lokomotywach Railjet dla kolei austriackich OBB. Na etapie projektowym uwzględniono zarówno wysoką prędkość maksymalną jak i niską jakość krętych torowisk na trasach alpejskich. Konstrukcja jest spawana, skrzynkowa i składa się z dwóch podłużnic z obniżeniem na środku, połączonych w środku poprzecznicą, a na końcach –belkami czołowymi. Zestawy kołowe są prowadzone trójpunktowo. Każda obudowa łożyska zestawów kołowych jest umocowana w tulejach gumowych, co umożliwia odpowiednie osiowe ułożenie się zestawu w trakcie jazdy po łukach. Hamulce zamocowane są na oddzielnym wale i obejmują 2 tarcze hamulcowe. Ich demontaż jest możliwy bez demontowania innych komponentów. Zastosowano sprężynowy hamulec postojowy. Każdą oś napędza trójfazowy silnik asynchroniczny o mocy ciągłej 1,6 MW. Napęd z silnika jest przekazywany przez wałek atakujący na koło zębate i wał drążony na osi. Silnik wraz z przekładnią są zamontowane do ramy wózka. Siła napędowa z wózka na nadwozie lokomotywy jest przekazywana poprzez gniazdo w obniżonej poprzecznicy, tak iż punkt przekazywana siły znajduje się jedynie 420 mm nad główką szyny. Wózek wyposażono w system smarowania obrzeży kół oraz piasecznice.
sf1_760
Tabela 1. Dane techniczne wózka Siemens SF1.
Wózek
SF1
Maksymalna prędkość jazdy
230 km/h
Maksymalny nacisk na oś
21,5 t
Moc ciągła przypadająca na zestaw kołowy
1600 kW
Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu na zestaw kołowy
75 kN
Rozstaw osi
3000 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
1150 mm / 1070 mm
Najmniejszy promień łuku
120 m
Masa
ok. 18 t
 
Siemens SF2
SF2 powstał jako wózek do lokomotywy czterosystemowej BR189 dla DB Cargo AG. Opracowano również wersję dostosowaną do szerokiego toru. Rama wózka, podobnie jak w wypadku SF1, wykonana jest jako skrzynkowa. Zaprojektowano ją z dużym zapasem wytrzymałości. Rozstaw osi zmniejszono do 2900 mm w porównaniu do lokomotyw BR152, tak aby uzyskać lepsze zachowanie się wózka w łukach. W trakcie projektowania dążono do zminimalizowania sił w kontakcie koło-szyna. Zestawy kołowe są prowadzone trójpunktowo. Wózek od SF1 poza zmniejszonym rozstawem osi odróżnia się większym rozmiarem kół oraz zamocowaniem tarcz hamulcowym na kołach. Wózek opcjonalnie wyposaża się w system smarowania obrzeży kół oraz piasecznice.

sf2_760

Tabela 2. Dane techniczne wózka Siemens SF2.
Wózek
SF2
Maksymalna prędkość jazdy
140 km/h
Maksymalny nacisk na oś
22 t
Moc ciągła przypadająca na zestaw kołowy
1600 kW
Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu na zestaw kołowy
75 kN
Rozstaw osi
2900 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
1250 mm / 1170 mm
Najmniejszy promień łuku
80 m
Masa
ok. 17 t
 
Siemens SF3
SF3 to platforma konstrukcyjna opracowana do lokomotyw spalinowo-elektrycznych Eurorunner –serii 2016 kolei OBB. Wózek może być wykorzystywany zarówno do lokomotyw małej jak i dużej mocy, z naciskiem na oś do 22 t i prędkości maksymalnej do 160 km/h. W mocowaniu zestawów kołowych zastosowano rozwiązania z wózków SF1 i SF2. Trójfazowy silnik asynchroniczny zamocowano do ramy wózka, a przekładnię –do osi. Połączenie wózka z nadwoziem jest realizowane za pomocą czopa oraz elastomerowych zderzaków pokrytych manganem. W odróżnieniu od SF1 i SF2, czołownice mają przekrój rurowy zamiast prostokątnego. Inne różnice to mały rozstaw osi i mniejsza moc przypadająca na zestaw kołowy.

sf3_760

Tabela 3. Dane techniczne wózka Siemens SF3.
Wózek
SF3
Maksymalna prędkość jazdy
160 km/h
Maksymalny nacisk na oś
22 t
Moc ciągła przypadająca na zestaw kołowy
750 kW
Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu na zestaw kołowy
62,5 kN
Rozstaw osi
2700 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
1100 mm / 1020 mm
Najmniejszy promień łuku
120 m / 100 m
Masa
ok. 14 t
 
Siemens SF6
SF 6 to trzyosiowy wózek opracowany dla lokomotyw towarowych EG3100 kolei duńskich, prowadzących ciężkie pociągi. Wózek wykonywano później w wersji szerokotorowej, normalnotorowej i wąskotorowej. Silniki zawieszone są częściowo na osi, w systemie tramwajowym za nos. Rama wózka składa się z dwóch podłużnych dźwigarów, dwóch czołownic oraz dwóch poprzecznic. Każdy zestaw kołowy jest napędzany poprzez trójfazowy, asynchroniczny silnik. Środkowy zestaw kołowy posiada większy luz poprzeczny, tak aby uniknąć niszczenia szyn w łukach.

sf6_760

Tabela 4. Dane techniczne wózka Siemens SF6N (wersja normalnotorowa).
Wózek
SF6N
Maksymalna prędkość jazdy
140 km/h
Maksymalny nacisk na oś
21,5 t
Moc ciągła przypadająca na zestaw kołowy
1080 kW
Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu na zestaw kołowy
70 kN
Rozstaw osi
2000 mm / 2250 mm
Szerokość toru
1435 mm
Średnica koła nowego/zużytego
1250 mm / 1170 mm
Najmniejszy promień łuku
80 m
Masa
25,5 t