Wózki kolejowe produkcji Tatravagonka Poprad

inforail
07.09.2012 14:56
Firma Tatravagonka Poprad jest producentem wagonów i wózków. Tradycja przedsiębiorstwa sięga 1922 roku. Produkcja wagonów prowadzona jest od 1946 roku, kiedy to rozpoczęto wykonywanie pierwszego typu. W latach 60. produkcję zwiększono 5-krotnie i produkowano już 11 różnych typów.
Obecnie firma posiada rozwinięty dział konstrukcyjny i opracowuje rozwiązania specjalnie pod wymogi klienta. Dobierane są rozwiązania wykonawcze, odpowiednie materiały, wykonywana jest dokumentacja techniczna oraz katalogi części. Rozwijane są konstrukcje wagonów i ich podzespołów, wózków wraz z elementami składowymi, a także cystern i zbiorników ciśnieniowych. Przedsiębiorstwo prowadzi współpracę z instytutami kolejnictwa z: Czech, Polski, Niemiec i Szwajcarii.
Wózki oferowane są obecnie w 5 grupach konstrukcyjnych:
  • TVP 2007 –2-osiowy wózek ze zmodyfikowanym zawieszeniem i ukośnym sprzężeniem osi, na rozstaw szyn 1435 mm
  • Y25 Ls(s), Y25 Ls1-K, Y25 Lsi/Lsif, Y25 Ls(s)1/LS(s)i1f –2 osiowe wózki standardowe, na rozstaw szyn 1435 mm
  • BA715 , BA 716, BA 714.3 –3-osiowe wózki, na rozstaw szyn 1435 mm
  • TVP 2009-R –2-osiowy wózek, na rozstaw szyn 1520 mm, dostosowany do nacisku na oś 25 t
  • TVP 2011-3R –3-osiowy wózek na rozstaw szyn 1520 mm, dostosowany do nacisku na oś 25 t

tvp2007_760

Wózek TVP 2007 to alternatywny wózek wobec standardowego Y25. Odróżnia się on zmodyfikowaną charakterystyką zawieszenia z wykorzystaniem ukośnego mechanizmu sprzężającego osie. Masa wózka wynosi 4,8 t, rozstaw osi –1 800 mm, a średnica kół –920 mm. Ugięcie zawieszenia przy pełnym obciążeniu to 53 mm. Dopuszczalna prędkość maksymalna przy nacisku na oś 22,5 t wynosi 120 km/h, a przy nacisku 25 t –100 km/h.

ba7143_760

Wózek BA 714.3 jest 3-osiowy i dostosowany do eksploatacji na kolejach normalnotorowych. Rozstaw osi wynosi 1700 mm (pomiędzy 1 a 2, jak i 2 a 3 osią). Prędkość maksymalna, podobnie jak w wypadku wózka TVP 2007, wynosi 100 km/h przy większym obciążeniu osi (25 t) i 120 km/h przy obciążeniu mniejszym (22,5 t). Masa wózka wynosi 7,8 t. Konstrukcja ramy jest skrzynkowa i została wykonana z grubej blachy.

tvp2009r_760

Wózek TVP 2009-R jest konstrukcją dostosowaną do eksploatacji na kolejach szerokotorowych. Jego konstrukcja jest wzorowana na wózku TVP 2007. Zastosowanie zestawu kołowego dostosowanego do toru szerokiego wymagała poszerzenia ramy wózka, przez co rozstaw sprężyn zawieszenia zwiększył się z 2000 do 2036 mm, a szerokość wózka –z 2318 do 2395 mm.

tvp20113r_760

Wózek TVP 2011-3R to ciężka, trzyosiowa konstrukcja szerokotorowa dostosowana do dużych obciążeń. Konstrukcja ramy jest zbliżona do normalnotorowego wózka BA 714.3. Adaptacja wózka odbiła się na jego masie –wzrosła ona z 7,8 do 8,1 t. Niezmieniona pozostała długość ramy –5060 mm, jednakże powiększeniu uległa szerokość wózka z 1820 do 1856 mm.