Wolsztyn może stracić zabytkowe parowozy

inforail
13.03.2013 10:54

Trasa Wolsztyn-Poznań to jedyna linia kolejowa w Polsce, na której regularnie kursują parowozy. Choć przyciąga ona turystów z całego świata, województwo chce się wycofać z jej dofinansowywania – informuje TVN24. – Turyści w swoich krajach mają piękne zabytkowe lokomotywy wystawowe, bardziej zadbane, ale nie eksploatowane codziennie. Przyjeżdżają do nas bo chcą się pobrudzić, poczuć klimat – mówi Ireneusz Tomiak, maszynista od lat obsługujący parowozy. Przyszłość linii Wolsztyn-Poznań, regularnie obsługiwanej przez parowozy, nie jest jednak jasna. Jej utrzymanie jest dwa razy droższe niż takiej, na której kursują elektrowozy czy szynobusy. Rocznie województwo wydaje na nią 2,75 mln zł.
Urząd marszałkowski nie chce jednak stale dopłacać, dlatego w życie wdrożono 3-letni plan wygaszania linii. Nie oznacza to jednak, że musi ona zniknąć. Finansowanie ma jej zapewnić nowa spółka. W jej skład miałyby wejść PKP Cargo, samorząd województwa wielkopolskiego, powiat wolsztyński i miasto Wolsztyn. W rękach PKP Cargo byłoby 50% udziałów, drugie 50% podzielone byłoby między trzy samorządy. Docelowo to ona odpowiadałaby za utrzymanie parowozowni i przewozów. Szczegóły w TVN24.