Województwo łódzkie buduje kolej aglomeracyjną i modernizuje tabor

inforail
26.03.2013 10:04
Dobre wieści dla mieszkańców Łodzi i województwa. Trwają coraz bardziej zaawansowane prace przy budowie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a do końca kwietnia 2014 r. w ręce Województwa Łódzkiego trafią kolejne 3 zmodernizowane jednostki EN57.
Po latach marazmu w kwestii poprawy infrastruktury i stanu taboru kolejowego w województwie łódzkim wreszcie coś się ruszyło. W 2010 r. rozpoczęto prace nad projektem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Powołano spółkę, w której 100% udziałów posiada samorząd województwa reprezentowany przez Zarząd Województwa Łódzkiego. Na początek, w 2011 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizowały odcinek między Zgierzem a Łowiczem. Do chwili obecnej wybudowano i zmodernizowano w sumie 13 peronów, przy których zatrzymywać się będą pociągi aglomeracyjne. Prace objęły odcinki kolejowe z Łodzi do Łowicza i Kutna oraz ze stacji Łódź Kaliska do stacji Łódź Chojny i Łódź Widzew. Łącznie, do końca 2013 roku zostanie wybudowanych 8 nowych i zmodernizowanych 9 przystanków znajdujących się w obszarze ŁKA, co oznacza, doprowadzenie do końca I etapu projektu „Budowa, przebudowa przystanków na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Co nas czeka jeszcze w tym roku? – Rozpoczęte zostaną prace związane z rewitalizacją linii nr 16 na odcinku Łódź Widzew –Zgierz. Ich zakończenie przewidujemy w sierpniu 2014 r. A w przyszłym roku nastąpi dostawa 16 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych. – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego WŁ. Przypomnijmy, że rewitalizacja oznacza przebudowę trzech istniejących przystanków: Łódź Stoki, Łódź Radogoszcz, Łódź Arturówek, przy czym przystanek Łódź Radogoszcz (Marysin) zostanie przesunięty o ok. 500 m w stronę ulicy Strykowskiej, co umożliwi pasażerom łatwiejsze przesiadki do autobusów. Pojawiły się propozycje, aby podobnej operacji dokonać w przypadku przystanku Łódź Arturówek (lub wybudować nowy, bliżej osiedla Radogoszcz Wschód). – Sugestię zlokalizowania nowego przystanku kolejowego w rejonie osiedla weźmiemy pod uwagę przy okazji realizacji kolejnego etapu projektu obejmującego budowę i przebudowę przystanków kolejowych na trasach ŁKA, którego realizację planujemy w kolejnej perspektywie finansowej w latach 2014-2020. – informuje Grabarski.
Zmodernizowany EN57 w barwach województwa łódzkiego (foto:UMWŁ)
Dotychczasowe prace objęły 3 kierunki linii kolejowych –do Łowicza, Kutna, a także z Łodzi Kaliskiej na Łódź Widzew. Niestety mieszkańcy południowo-zachodniej części województwa niezbyt prędko doczekają się modernizacji linii do Sieradza. – Kompleksowa rewitalizacja linii przewidziana jest na lata 2015-2017. – mówi Jacek Grabarski, dodając jednak, że – Odcinek do Zduńskiej Woli został zakwalifikowany do programu Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych”, w ramach którego usunięte zostaną ograniczenia prędkości pociągów w tych miejscach. Projekt będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Z kolei w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 zapisane były środki na budowę połączenia kolejowego do Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta. Jak wygląda sytuacja tej inwestycji? Przedstawiciele samorządu województwa wypowiadają się dość enigmatycznie w tej kwestii. Mowa jest o pracach przygotowawczych w bliżej nieokreślonej przyszłości w ramachprojektu dotyczącego Łódzkiego Węzła Kolejowego.
Dobrą wiadomością dla pasażerów jest również pozyskanie przez Województwo Łódzkie kolejnych trzech zmodernizowanych jednostek EN57. Jeden z pociągów dotarł już do Łodzi, kolejne mają trafić w ręce samorządu Województwa do końca kwietnia przyszłego roku. Łącznie będzie ich zatem jedenaście Wcześniejszych modernizacji dokonały zakłady NEWAG S.A., a także konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa. Każdy z trzech kontraktów wynosił ponad 30 mln zł, a koszt unowocześnienia jednego składu oscyluje powyżej 8 mln. zł – Poza środkami unijnymi modernizacja sfinansowana była ze środków Funduszu Kolejowego, rezerwy celowej budżetu państwa oraz środków własnych samorządu województwa łódzkiego. – informuje Jacek Grabarski. Na czym polegała modernizacja i co zyskujemy za te pieniądze? – Poza stałym zakresem napraw zamontowano monitory LCD, system informacji pasażerskiej oraz monitoringu, przystosowano jedną z toalet oraz przedziałów pasażerskich do potrzeb osób niepełnoprawnych, w części składów zamontowano też drzwi odskokowo-przesuwne. – wylicza Grabarski. – Komfort podróżowania powinna poprawić kompleksowa modernizacja wnętrza pojazdu wraz z montażem nowych foteli, gniazdek 230V, monitorów, klimatyzacji itp. Zyskują nie tylko pasażerowie, ale również maszyniści, którzy będą pracować w klimatyzowanych kabinach. Ponadto odświeżono wygląd czoła pociągu i zamontowanoreflektory halogenowe i lampy LED.
Obecnie zmodernizowane jednostki obsługują pociągi interREGIO na trasie z Łodzi do Warszawy oraz pociągi REGIO na trasach do Sieradza, Skierniewic i Częstochowy. Jak zapowiadają przedstawiciele województwa kolejne modernizowane jednostki będą również skierowane na te trasy.