Wojewódzkie spółki kolejowe to wzrost wydatków?
Fitch stwierdza wnowym raporcie, że dalszy rozwój wojewódzkich przewoźników kolejowych w Polscemoże prowadzić do znacznego zwiększenia wydatków majątkowych oraz wzrostu wydatkówoperacyjnych samorządów województw.
Odpowiadając na zapotrzebowanie świadczenia wysokiej jakościusług transportu publicznego, województwa zaczęły tworzyć własnych przewoźnikówkolejowych. Obsługująca rynek w ostatniej dekadzie, lecz wymagająca wsparciafinansowego i znajdująca się w trudnej sytuacji spółka Przewozy Regionalne,poddana została znaczącemu programowi restrukturyzacji, rozpoczętemu w 2015r.
Dalszy rozwój własnych przewoźników kolejowych wymagaćbędzie od województw przyspieszenia działań zwiększających efektywność ichspółek kolejowych i zacieśniających kontrolę przychodów i kosztów tych spółek.Świadczenie usług kolejowych wymaga stałego dotowania, ponieważ działalność taprzynosi straty.
Rozwój własnych przewoźników kolejowych powoduje rosnącewydatki województw. Wydatki bieżące województw na kolej rosną od pięciu lat,natomiast wydatki majątkowe mogą być znaczące w nadchodzących latach, z uwagina dostępne unijne dotacje na inwestycje kolejowe (infrastruktura, taborkolejowy i inne obiekty) w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„