Wodzisław Śląski przebuduje dworzec, ma być też więcej pociągów
Wodzisław Śląskiprzebuduje i rozbuduje budynek tamtejszego dworca kolejowego, utworzy przy nimcentrum przesiadkowe, a także zbuduje w mieście nowe drogi rowerowe. W piątekwładze miasta i województwa podpisały umowy na unijne dotacje do tychprzedsięwzięć.
Ich łączny koszt oszacowano w unijnych projektach na ok.14,4 mln zł. Wartość umów o dofinansowanie z Regionalnego Programu OperacyjnegoWoj. Śląskiego to ok. 10,9 mln zł. Jak poinformowała PAP w piątek rzeczniczkawodzisławskiego magistratu Anna Szweda-Piguła, wybrano już wykonawców wszystkichelementów inwestycji.
W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, abywraz z remontem linii nie budować przystanku kolejowego w rejonie istniejącegow tym mieście dworca autobusowego. W 2015 r. miasto kupiło od PKP dworzeckolejowy. Zgodnie z realizowanymi obecnie zamierzeniami obiekt ten zostaniewyremontowany, a obok powstanie centrum przesiadkowe.
Przewidziane do marca 2019 r. prace przy dworcu kolejowymzakładają zachowanie starej konstrukcji obiektu i zabiegi konserwatorskie(m.in. przywrócony zostanie naturalny kolor ceglanych murów). Docelowo dworzecz zewnątrz ma zostać podświetlony.
Do dotychczasowego budynku dostawiona ma zostać zewnętrznąklatka schodowa z windą; powstać ma też dodatkowa galeria, połączona zpierwszym piętrem dworca. Wewnątrz na parterze mają mieścić się m.in.:poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia i salonikprasowy; na piętrze – cztery sale przeznaczone na spotkania np. organizacjipozarządowych.
Inwestycja związana z centrum przesiadkowym obejmie m.in.:wjazd od ronda Karviny i utworzenie na części przylegającego skweru pętli iperonów dla autobusów oraz parkingu typu park&ride na 40 miejsc, budowęmiejsca do bezpiecznego przechowania rowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingudla osób niepełnosprawnych.
Planowane jest też wyodrębnienie nowych ścieżek rowerowychwzdłuż obiegającej tzw. Nowe Miasto ul. 26 Marca oraz szerokiego ciągupieszo-rowerowego od ul. Pośpiecha do Rodzinnego Parku Rozrywki „TrzyWzgórza”. Nowe trasy mają zostać włączone do obecnych dróg rowerowych.Część przydworcowa tego zadania ma być gotowa do wiosny 2019 r., częśćpozostałej infrastruktury – jesienią 2018 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projektu rewitalizacjidworca przyznana dotacja z RPO wyniosła 4,9 mln zł. Dofinansowanie pod kątemszacowanych na 8,6 mln zł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego -zbliża się do 6 mln zł. W przetargu dotyczącym prac budowlanych na dworcu,miasto uzyskało cenę 7,2 mln zł. Prace związane z obiema częściami projektudotyczącego centrum przesiadkowego będą kosztowały 2,5 mln zł oraz 2,7 mln zł.
W czasie realizacji obu inwestycji liczba pociągówodjeżdżających z tego miasta w kierunku Rybnika powinna stopniowo zwiększaćsię. Chodzi o plany uruchomienia – we współpracy z pobliskim Rybnikiem -dodatkowych pociągów łączących te miasta. Samorządom zależy, by zachęcićmieszkańców do korzystania z transportu publicznego – aby odkorkować lokalnedrogi. Sprzyja temu wyremontowana w ostatnich latach linia kolejowa nr 158Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki.
Niezależnie od obecnych siedmiu par pociągów uruchamianychprzez należące do samorządu województwa Koleje Śląskie (w większości na trasieKatowice – Chałupki/Bohumin), Rybnik i Wodzisław sygnalizowały wolę dopłaty dopierwszych dodatkowych połączeń już w grudniu br., a do kolejnych – od czerwca2018 r. Docelowo miasta chciałyby, aby kursowało między nimi ok. 20 parpociągów na dobę.
„