Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodorowa lokomotywa PESY i Orlenu to SM42

inforail
06.04.2021 14:45

Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl PESA i Orlen pracują nad lokomotywą zasilaną wodorem.

Okazuje się, że będzie to SM42, a nie nowa lokomotywa.

Informacja ta pojawiła się w artykule partnerskim PESY na portalu money.pl. Podano w nim także, że zostanie ona pokazana na tegorocznych targach kolejowych w Gdańsku, jeśli te się odbędą. Dalej podano, że jesienią rozpoczną się jazdy testowe tej lokomotywy, a w przyszłym roku zostanie wprowadzona do eksploatacji na terenie rafinerii w Płocku.

Pesa Bydgoszcz i PKN Orlen podpisały w grudniu 2019 roku list intencyjny w sprawie współpracy dotyczącej opracowania pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego. Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych.

Teraz dowiadujemy się, że jako pierwsza w taki napęd zostanie wyposażona lokomotywa manewrowa SM42. Spalinówki te były budowane przez Fablok w latach 1963–1993. Na tę chwilę trudno powiedzieć, która z lokomotyw zostanie przystosowana do zasilania wodorem.