Wodór jako paliwo dla polskich pociągów?

inforail
23.08.2019 09:34

W Urzędzie TransportuKolejowego odbyło się spotkanie w sprawie możliwości wykorzystania wodoru jakopaliwa w transporcie kolejowym. Przedstawiciele świata nauki, producenci taborui przewoźnicy dyskutowali o możliwych zastosowaniach tego ekologicznego paliwaw kolejnictwie.

Spotkanie było dobrym miejscem do wymiany doświadczeń wzakresie badań i wdrażania rozwiązań opartych na wodorze w innych gałęziachtransportu oraz innych państwach. Uczestnicy spotkania zwracali również uwagęna bariery, które wpływają na niski poziom upowszechnienia wodoru jako paliwa.Wodór należy do paliw wydajnych energetycznie, przy czym jego spalanie niegeneruje emisji gazów cieplarnianych, przez co możemy mówić o wodorze jakopaliwie ekologicznym.

Uważam, że powinniśmyw Polsce uruchomić pilotażowy projekt, który obejmie przynajmniej trzypodmioty: producenta wodoru, producenta taboru i przewoźnika kolejowego, którybędzie wykorzystywał napędzany wodorem pojazd. Taki projekt pozwoli nakompletne przetestowanie napędu w praktyce i powinien przyczynić się dopopularyzacji nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań – mówił chcączainicjować współpracę między podmiotami dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Uczestnicy spotkania przychylają się do przedstawionej przezurząd inicjatywy, która ma na celu opracowanie strategii wdrażania napęduwodorowego w Polsce, a w szczególności aktualizację Strategii na rzeczzrównoważonego rozwoju transportu w zakresie napędu wodorowego.

W najbliższym czasiepostaramy się przeanalizować omawianą tematykę i przygotować propozycjeaktualizacji dokumentów rządowych uwzględniające napęd wodorowy. Opracowania teskierujemy do właściwych ministerstw zarządzających programami i strategiami– podsumował spotkanie dr inż. Ignacy Góra,Prezes UTK.

W spotkaniu udział wzięli: przedstawiciele świata naukireprezentujący Instytut Transportu Samochodowego i Politechnikę Warszawską; producencipojazdów kolejowych, m.in. H.Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych; przewoźnikkolejowy PKP Cargo S.A.; producent wodoru JSW Innowacje S.A. orazprzedstawiciele administracji publicznej z Ministerstwa Infrastruktury iCentralnego Portu Komunikacyjnego.

Kolej jest najbardziej ekologiczną formą transportu w UniiEuropejskiej i w 2018 r. odpowiadała za emisję jedynie 0,5% gazówcieplarnianych generowanych przez cały sektor transportu.